Arbejdsløsheden nærmer sig nul i Midtjylland

Tal fra Dansk Metals A-kasser viser rekordlav ledighed i hele Midtjylland. Færrest ledige er der i Metal Skanderborg-Odder.

Mindre end én procent af medlemmerne af Dansk Metals A-kasse i Skanderborg-Odder stod i april måned uden arbejde. Helt præcist er ledigheden i afdelingen 0,8 procent, hvilket er mere end en halvering i forhold til april sidste år, hvor ledigheden var to procent.

”En ledighed på under én procent er stort set et udtryk for, at vi ikke har et eneste ledigt medlem i Skanderborg-Odder, og det er selvsagt et problem, når virksomhederne har brug for kvalificeret arbejdskraft. Heldigvis er Østjylland et område, hvor det er rimeligt nemt at pendle efter arbejde, så der er givetvis en del ansatte i industrien, der kommer fra de omkringliggende kommuner. Men de øvrige kommuner i Midtjylland har også lav ledighed, så der er ingen tvivl om, at det er et spørgsmål om tid, før vi vil se alvorlige problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I Metal Horsens er ledigheden 2,2 procent, og i Midtjyllands største afdeling Metal Østjylland er ledigheden to procent. Kigger man længere mod vest, er billedet det samme. I Metal Bjerringbro-Silkeborg er ledigheden 1,6 procent, i Metal Herning er den 1,8 procent, og i Metal Skjern-Ringkøbing er tallet nede på 1,3 procent. Dermed er Midtjylland den landsdel, hvor færrest medlemmer af Dansk Metal er uden arbejde. I gennemsnit for de midtjyske afdelinger er ledigheden lige knap to procent.

”Det er glædeligt, at Dansk Metals medlemmer er i høj kurs, og der er ingen tvivl om, at der er rift om dem i en tid, hvor industrivirksomhederne i regionen har vind i sejlene. Der er dog også god grund til at tage det alvorligt, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft. For virksomheder, der har behov for at udvide produktionen, vil jo gøre det der, hvor de kan få de rigtige kompetencer. Derfor skal vi sørge for, at vi også i fremtiden er et attraktivt produktionsland. Det betyder, at der skal uddannes mange flere faglærte”, siger Thomas Søby.

På landsplan er den gennemsnitlige arbejdsløshed i Dansk Metal 2,7 procent, når der er taget højde for sæsonudsving. Den landsdel, hvor ledigheden er højest, er Nordjylland, hvor den gennemsnitlige ledighed er 3,5 procent.

Se analysen ”Fortsat langt mellem arbejdsløse Metal-medlemmer” her

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071