Arbejdsløsheden er lavest i Midtjylland

14.6.2017 08:39 | Dansk Metal

Over hele landet er der langt mellem arbejdsløse metalarbejdere, men i Midtjylland er der færrest. Det kan blive et problem for industrivirksomheder, der må kigge langt efter kvalificeret arbejdskraft.

Arbejdsløsheden i de midtjyske afdelinger af Dansk Metal er nu under to procent. I Metal Østjylland er arbejdsløsheden faldet fra 2,6 procent i maj sidste år til to procent i år. Det både glæder og bekymrer formand for Metal-afdelingen Finn Andersen:

”Det er selvfølgelig en stor fornøjelse at medlemmer af Dansk Metal er i høj kurs på virksomhederne. Det er os, der får hjulene til at snurre, og vores medlemmer skal have en stor del af æren for den fremgang, der har været i industrien i Midtjylland over de senere år. Men vi står efterhånden i den kattepine, at vi ikke kan skaffe de medarbejdere, som virksomhederne efterspørger. Derfor er det på høje tid, at vi får gang i efter- og videreuddannelse af ufaglærte, ligesom langt flere unge mennesker skal vælge en erhvervsuddannelse”, siger Finn Andersen, der er formand i Metal Østjylland.

Han henviser også til, at virksomhederne skal blive langt bedre til at tage lærlinge, da netop manglen på praktikpladser er en bremseklods for at uddanne flere faglærte.

”Det nytter jo ikke noget, at virksomhederne piber over, at de ikke kan få kvalificeret arbejdskraft, hvis de ikke bidrager til at uddanne de faglærte, der er brug for”, siger Finn Andersen.

I de midtjyske afdelinger af Dansk Metal er ledigheden i maj måned i gennemsnit nede på 1,9 procent. På landsplan er ledigheden 2,5, hvilket er den laveste ledighed i næsten ni år.

”Netop nu tager vi hul på endnu en runde af trepartsforhandlingerne, der handler om efter- og videreuddannelse. Det er afgørende, at forhandlingerne giver gode og brugbare resultater, for der er brug for efteruddannelse på alle niveauer, så vi kan sørge for at holde gang i det opsving, vi har i industrien”, siger Thomas Søby.

I Dansk Metals A-kasser har man stor succes med at parre ledige medlemmer med virksomheder, der mangler arbejdskraft via ”Metal Jobservice”. Ud over denne indsats har forbundet sat gang i arbejdet med ”Metal Karriereplan”, der skal gøre det nemmere for medlemmer at vælge relevant efter- og videreuddannelse inden for metalfagene.

Se mere om ledigheden i Dansk Metal her

For yderligere info og kommentarer:

Finn Andersen, formand i Metal Østjylland, telefon 20566264

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071