Arbejdsløsheden er faldet i tre ud af fire afdelinger af Dansk Metal

I januar tog arbejdsløsheden i Dansk Metal endnu et ryk nedad, og den landsdækkende ledighed er nu 2,4 procent. Sammenlignet med januar sidste år er der 0,4 procentpoint færre ledige medlemmer af Dansk Metals a-kasse.

Vi skal tilbage til 2009, før arbejdsløsheden i Dansk Metals a-kasse sidst var på 2,4 procent. Kort tid senere ramte finanskrisen, og arbejdsløsheden steg voldsomt til over ti procent i juli 2010. Siden er arbejdsløsheden faldet støt.

”Vi har nu i otte år været på en konstant svævebanetur nedad, når det kommer til arbejdsløsheden blandt vores medlemmer. Nu lægger vi an til en mavelanding. Det er selvfølgelig meget positivt, at medlemmer af Metal er eftertragtede, og nu har vi brug for langt flere smede og andre faglærte, der er fuldstændig uundværlige i den danske eksportindustri, hvis opsvinget skal fortsætte”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I januar måned faldt arbejdsløsheden i 24 af Dansk Metals 32 afdelinger i forhold til januar år 2017. Faldet i bruttoledigheden er altså bredt funderet over hele landet. I otte lokalafdelinger er arbejdsløsheden nu under to procent. I Skanderborg-Odder er der 1,1 procent arbejdsløse.

”En meget vigtig faktor for at sikre flere faglærte er, at langt flere unge søger ind på erhvervsuddannelserne og får en læreplads. Det indgik vi en trepartsaftale om i 2016, og resultaterne af den begynder at vise sig. Men vi skal simpelthen blive bedre til at tiltrække unge mennesker til erhvervsuddannelserne. Det vil komme til at koste flere penge til erhvervsuddannelser, og derfor må jeg sige, at de seneste besparelser på erhvervsuddannelserne er helt på månen, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er det kun 19 af landets kommuner, der lever op til målsætningen om at 25 procent af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse.

De gode takter i dansk økonomi kan genfindes i nøgletallene for industrien, som på trods af svingninger har en positiv tendens. Danmarks Statistiks beskæftigelsesindikator for industrien faldt en smule i slutningen af 2016, men har siden været stigende. Dermed peger indikatoren på yderligere jobfremgang i industrien den kommende tid.

Se hele analysen ”Dansk Metal har den laveste ledighed i ni år” her.

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071