Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank præsterer rekord resultat

Ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, Gert R. Jonassen.

Med en egenkapitalforrentning på 16,6 pct. og et resultat på 560 mio. kr. før skat har Arbejdernes Landsbank opnået det bedste resultat nogensinde i bankens 93-årige historie. Det historiske resultat er kommet i hus via en fortsat god vækst i basisindtjeningen, stor kundetilstrømning til bankens 66 filialer samt et flot afkast på værdipapirbeholdningen. Banken, som danskerne for fjerde år i træk har kåret som deres foretrukne bank, vil fortsætte den bæredygtige vækst med yderligere filialåbninger, et unikt servicekoncept for privatkunder og øget fokus på erhvervsområdet.

Det bedste nogensinde. Så enkelt kan Arbejdernes Landsbanks årsregnskab for 2012 på 560 mio. kr. før skat opsummeres. Dermed fortsætter Arbejdernes Landsbank den gode udvikling, som banken har været igennem de seneste år. Det historiske resultat er blandt andet opnået via en solid stigning i basisindtjeningen på 5,6 pct. samt et flot afkast på værdipapirbeholdningen.

”Vi er naturligvis meget tilfredse med det flotte resultat for 2012, der er et foreløbigt højdepunkt for den stærke udvikling, som banken har været igennem de senere år. En udvikling, der bygger på vores klare holdning om at tilbyde danskerne ansvarlig og nærværende bankrådgivning med den enkelte kunde i centrum. Derfor er vi også rigtig glade for den meget store kundetilgang, og at vi for fjerde år i træk er blevet kåret til danskernes foretrukne bank. Det er en meget stor ros til alle vores medarbejdere,” siger Gert R. Jonassen, ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, og fortsætter:

”Det stærke årsregnskab får os på ingen måde til at hvile på laurbærrene – tværtimod. Vi har en klar målsætning om at øge vores forretningsomfang blandt andet via udbygning af filialnettet. Vi tror på, at den rigtige strategi er at være synlig og nærværende lokalt samtidig med, at vi tilbyder de allernyeste muligheder inden for net- og mobilbank. Derfor vil vi også i de kommende år investere yderligere i udviklingen af nye, digitale løsninger kombineret med personlig rådgivning.”

Til trods for at Arbejdernes Landsbank ikke har hævet udlånsrenterne i 2012, og at der fortsat er høje nedskrivninger i kølvandet af finanskrisen, er det alligevel lykkedes at opnå en stærk forrentning af egenkapitalen på hele 16,6 pct. før skat. Resultatet understøtter, at Arbejdernes Landsbank kan fortsætte udbygningen af forretningsomfanget, både via den løbende tilgang af nye kunder og via eventuelle opkøb, der vil kunne understøtte bankens langsigtede strategi.

Ambitiøse forventninger til 2013

”Vores forventninger til 2013 er fortsat ambitiøse, og vi budgetterer med et samlet resultat for hele året på mellem 325-350 mio. kr. før skat. Dette vil vi blandt andet nå via fortsat fremgang i basisdriften og et positivt afkast fra vores værdipapirbeholdning. Dog næppe i samme niveau som i 2012. Det er også vores forventning, at 2013 vil være kendetegnet ved lavere nedskrivninger, som vi forventer, vil ligge under én pct.,” siger Gert Jonassen.

Ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, Gert R. Jonassen.
Arbejdernes Landsbank. Hovedkontoret Panoptikon på Vesterbro i København.

Information om Arbejdernes Landsbank

Arbejdernes Landsbank
Vesterbrogade 5

+45 38 48 47 64https://www.al-bank.dk

Arbejdernes Landsbanks historie startede i 1919, og i dag er vi fortsat med til at sikre familier, foreninger og virksomheder en tryg økonomi.

Følg pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank

Flere pressemeddelelser fra Arbejdernes Landsbank

Tilfredsstillende resultat i Arbejdernes Landsbank18.2.2015 08:35:32 CET | Pressemeddelelse

Med et resultat på 295 mio. kr. før skat og en egenkapitalforrentning på 6,6 pct. efter skat leverer Arbejdernes Landsbank et tilfredsstillende resultat for 2014 set i lyset af det faldende renteniveau og turbulens på de finansielle markeder sidst på året. Banken fortsætter sin solide basisindtjening og kundetilgang og har nu mere end 250.000 kunder. Samtidig er banken for sjette år i træk kåret som danskernes foretrukne bank.

Arbejdernes Landsbank fortsætter solid udvikling20.8.2014 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et overskud på 192 mio. kr. før skat kan Arbejdernes Landsbank se tilbage på et tilfredsstillende første halvår af 2014, der endnu engang understreger den solide udvikling, som banken har gennemgået de seneste år. Rundt om i landets 70 filialer bydes der fortsat velkommen til mange nye kunder, og samtidig øges det samlede forretningsomfang. Banken forventer, at den udvikling vil fortsætte, og derfor fastholdes forventningerne til, at det samlede resultat for 2014 vil ligge i niveauet 350-400 mio. kr. før skat.