Arbejd frivilligt og bliv gladere for dit betalte job

I dag har regeringens task force for et stærkere civilsamfund afleveret sine anbefalinger. Krifa bakker op om indsatsen og viser, at der er en klar sammenhæng mellem frivilligt arbejde og større arbejdslyst.
Frivillige har mærkbart højere arbejdslyst i deres betalte arbejde end de, der ikke arbejder frivilligt.

Er du træner for lilleputholdet i fodbold eller vågekone på det lokale hospice, så er der stor sandsynlighed for, at du også har det rigtig godt på din arbejdsplads.

De nyeste tal fra God Arbejdslyst Indeks 2017 viser nemlig, at folk, der bruger deres fritid på at udføre frivilligt arbejde, både har større arbejdslyst og større lykkefølelse end folk, der ikke arbejder frivilligt.

På en skala fra 1-100 har de, der udfører frivilligt arbejde således en arbejdslyst på 76,1, mens de ikke frivillige ligger på 73,1.

Det mest bemærkelsesværdige er dog, at de frivillige scorer højere på alle de syv faktorer der giver god arbejdslyst.

De føler, at de har større medbestemmelse på deres arbejde. De ser mere mening i jobbet og føler, de mestrer deres opgaver bedre. De oplever bedre resultater og har bedre forhold til ledelse og kolleger. Og så føler de, at de har mere balance i både jobbet og i forholdet imellem arbejde og familie/fritidsliv.

- Balance i livet er for mig er at have et arbejde, jeg er glad for, gode meningsfyldte fritidsinteresser og tid til at lave frivilligt arbejde, siger Bente på 60 år i God Arbejdslyst Indeks 2017 undersøgelsen.

Frivillighed giver social kapital

I Dragør Kommune afslørede en undersøgelse, at en femtedel af borgerne føler sig ensomme. Sammen med ildsjæle og foreninger satte kommunen derfor gang i en koordineret indsats, der har betydet, at mange flere borgere nu udfører frivilligt arbejde. Den succes, håber man i kommunen, vil smitte positivt af på de frivilliges arbejdslyst på deres betalte arbejde.

- Det er nærliggende at tænke sig, at de positive effekter af de gode sociale fællesskaber, man bliver en del af som frivillig, også har en afsmittende effekt på andre områder af ens liv, og for eksempel kan tilføre noget social kapital til ens arbejdsliv, fortæller Eik Bidstrup, der er borgmester i Dragør Kommune og medlem af Krifas Advisory Board for God Arbejdslyst

Fakta: God Arbejdslyst Index 2017 er en omfattende undersøgelse, der bygger på 2706 personer fra hele landet. Det er et partnerskab mellem Krifas Videncenter for God Arbejdslyst og Institut for Lykkeforskning og er blevet til i samarbejde med Kantar Gallup. Det er tredje år undersøgelsen er blevet lavet. Find undersøgelsen her: www.krifa.dk/godarbejdslyst/viden-og-udgivelser/god-arbejdslyst-indeks-2017

Dorthe Gærup Nielsen, Kommunikationsmedarbejder i Krifa på dgnn@krifa.dk og telefon 51381862