ITD - International Transport Danmark

Appel til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg: Stop de urimelige sager om transportegnethed ved dyretransport

ITD har haft foretræde for Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg for at diskutere et stop for flere hundrede verserende sager om transportegnethed for dyretransporter mod chauffører og vognmænd.

Ved et foretræde den 28. januar 2021 for politikerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har ITD opfordret politikerne i udvalget til at sikre retfærdighed og konkret at presse på for at revurdere sager mod danske chauffører og vognmænd, der er blevet anklaget for at have overtrådt reglerne om transportegnethed af dyr mellem 2017 og 1. oktober 2020.

Baggrunden er, at mange chauffører står anklaget for noget, et bredt politisk flertal siden oktober 2020 er enige om, de ikke skal holdes ansvarlige for. Imidlertid har der i perioden mellem 2017 og oktober 2020 ophobet sig et større antal retssager mod chauffører i forbindelse med transport af levende grise.

Sagerne handler om dyrenes transportegnethed, hvor dyrene ved ankomsten til slagteriet har haft skader. Det er skader, som chauffør og vognmand er blevet gjort ansvarlige for, selvom dyrene i langt de fleste tilfælde allerede havde skaderne, da de kom på lastbilen. For det er svært – ja, praktisk taget næsten umuligt – for selv en højtuddannet og professionel dyretransportør og chauffør at scanne hvert enkelt af de hundredvis af grise, der typisk bliver lastet på bilen. Derfor bør afgørelsen om et dyrs transportegnethed som udgangspunkt ligge hos producenten.

– Målt efter antal transporterede dyr har danske vognmænd og chauffører relativt set ganske få tilfælde af sager om transportegnethed, idet det drejer sig om mindre end en tiendedel promille af de millioner af grise, der hvert år transporteres herhjemme. Det bringer Danmark helt i top, hvad angår sikkerhed og dyrevelfærd i forhold til andre europæiske lande. Så meget desto mere forunderligt er det, at flere hundrede chauffører fortsat er politisigtet for sager, der ligger før oktober 2020 – sager som de i dag som udgangspunkt ikke ville være blevet anklaget for, siger chefkonsulent Anders Jessen, der deltog i foretrædet på vegne af ITD. Med på mødet deltog også SPF-Danmark, der er verdens største transportør af avlsgrise og smågrise.

Meldingen fra ITD og SPF blev vel modtaget af medlemmerne i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg, og René Christensen, Dansk Folkeparti, vil nu på udvalgets vegne bede Fødevareminister Rasmus Prehn (S) om en kommentar til sagen.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.