Appel til boligejere: Tag medansvar for manglen på lejeboliger

Der er stort behov for, at danske boligejere i højere grad udlejer deres ekstraværelser eller tomme kældre til studerende. Markedet og lovgivningen er på boligejernes side – men alligevel er der ikke nok boligejere, som vælger at udleje de ubrugte kvadratmeter.

Den store mangel på lejeboliger omkring studiebyerne resulterer hvert år i husvilde studerende, og huslejepriser, som skyder i vejret. Sådan behøver det ikke at være.

Toppen af boligpresset vil ifølge BoligPortal forsvinde, hvis flere boligejere udlejer deres ubrugte værelser. Efterspørgslen på værelser til studievenlige priser er stor, og ny lovgivning gør det relativt ukompliceret for private at udleje - der mangler blot flere boligejere, som tager beslutningen om at udleje.

Derfor appellerer BoligPortal til, at boligejere i højere grad tager medansvar, og hjælper de mange unge mennesker, som hvert år bliver husvilde.

-Der påhviler alle parter med indflydelse på boligmarkedet – BoligPortal inklusiv – et ansvar for at løse boligmanglen, men vi vil også gerne appellere til, at den enkelte privatperson kan tage et ansvar. Det er så grundlæggende for vores trivsel som mennesker, at vi har et sted at bo, og hvis danskerne hjælper hinanden med at finde tag over hovedet til de unge studerende, så er vi nået et stort stykke af vejen mod en løsning af boligmanglen, siger Anders Hyldborg, adm. direktør for BoligPortal.

Der er god plads i danske hjem

Det vil naturligvis ikke være muligt for alle danskere at udleje en del af deres bolig, ligesom appellen hovedsagligt gælder boligejere omkring studiebyerne, tilføjer Anders Hyldborg.

Alligevel viser statistikken, at der er rigeligt med plads i de danske hjem. Ifølge Danmarks Statistik har en gennemsnitlig dansker i dag 52 kvadratmeter til sig selv, mod 43 kvadratmeter i 1981, og i samme periode er vores familier blevet mindre.

-Selvfølgelig har mange boligejere huset fuld af unger, hobbygrej eller andet nødvendigt, som gør det umuligt at udleje en del hjemmet, men vores opfattelse er også, at mange har ubrugte kvadratmeter, som samler støv og rod, og som boligejerne tøver med at udleje. Budskabet til boligejerne er, at de kan gøre en stor forskel for både et ungt menneske og for boligmarkedet, hvis de lukker en studerende ind - og så vil en ekstra indtægt selvfølgelig også varme i privatbudgettet, tilføjer BoligPortals adm. direktør, Anders Hyldborg.

-Vi vil fortsat arbejde hårdt på vores del af ansvaret: at få så mange lejere og udlejere som muligt til at finde sammen, at rådgive dem og skabe overblik over lejeboligmarkedets udvikling og udfordringer. Men hvis der for alvor skal gøres noget ved boligmanglen, så er det nødvendigt med en samlet indsats, siger Anders Hyldborg, adm. direktør for BoligPortal.

Til nysgerrige boligejere, som vil vide mere om, hvilke konkrete fordele lovgivningen giver boligejere, der vælger at udleje ekstraværelset, har BoligPortal sammen med lejerets-eksperten Szocska Advokater udarbejdet et overblik over de vigtigste fordele og gode råd til udlejningen.

Otte trin til at udleje ekstraværelset

Særlige fordele ved at udleje ekstraværelset i ejerboligen

1. Nemt at fortryde: Udlejer kan opsige en lejer af et værelse i ejerboligen med blot en måneds varsel.
  2. Minimum af papirarbejde: Den private udlejer har ingen forpligtigelse til at lave indflytnings- eller fraflytningssyn sådan som professionelle udlejere skal.
  3. Ekstra indtjening: Et tomt værelse er guld værd. I de fire største byer var den gennemsnitlige kvadratmeterpris for et lejet værelse mellem 181-316 kroner pr. kvadratmeter i 2017.
  4. På boligejerens præmisser: Udlejeren af et enkelt værelse kan bestemme, hvilke faciliteter og rum i boligen, lejer har adgang til, og om der er tale om et pendlerværelse, som kun bliver lejet ud i visse tidsrum.

Råd til at udleje ekstraværelset

1. Husk at betale skat af lejeindtægten. Udlejer har dog ret til et fradrag, når der udlejes et eller flere værelser i egen bolig.
  2. Vær opmærksom på, at hvis værelset er med selvstændigt køkken, eller har vask og kogeplader, så bliver det betragtet som en lejlighed, og det betyder, at opsigelsesvarslet er et år i stedet for en måned.
  3. Lav en lejekontrakt af typeformular A, 9. udgave: angiv om det er tilladt at have husdyr, om der adgang til køkken, bad, fællesrum, kælderrum og angiv, hvis du udlejer i et bestemt tidsrum.
  4. For 500 kroner kan private udlejere få forhåndsgodkendelse af huslejen ved det lokale huslejenævn. På den måde har du lovens ord for, at huslejen er rimelig.

Kilde: Szocska advokater og BoligPortal