App til dataindsamling ved ledningarbejde vinder innovationspris

Årets Innovationspris fra det store østjyske og ambitiøse partnerskab Vandpartner går til landinspektørfirmaet LE34 for appen SmartSurvey, som omsætter simple videoer til komplekse 3D-modeller. Appen gør det endnu nemmere for forsyningsselskaber og entreprenører at håndtere dokumentation i forbindelse med gravearbejder, herunder akutte skader. Til stor gavn for borgerne, der er afhængige af rent drikkevand og afledning af spildevand uden afbrydelser.
Årets Innovationspris fra det store østjyske og ambitiøse partnerskab Vandpartner går til landinspektørfirmaet LE34 for appen SmartSurvey, som omsætter simple videoer til komplekse 3D-modeller. Foto: LE34.

Forsyningsbranchen er i rivende udvikling, og for den banebrydende app SmartSurvey er landinspektørfirmaet LE34 netop blevet belønnet med årets Innovationspris i Vandpartner, som er et ambitiøst partnerskab mellem de tre østjyske forsyningsselskaber Aarhus Vand, Favrskov Forsyning og Samn Forsyning og deres leverandører. SmartSurvey omsætter video direkte fra mobiltelefonen til komplekse 3D-modeller og gør det nemt for medarbejdere hos forsyninger og entreprenører at indsamle dokumentation og data i forbindelse med gravearbejder.

Appen udviklet med pionérånd og papkasser

Udviklingen af den revolutionerende app begyndte i 2018 og er et godt eksempel på, hvordan noget meget innovativt og digitalt kan begynde med noget meget velkendt og analogt: papkasser.

– Det begyndte med tre papkasser med lidt kuglepensskrift, nogle plastikrør og tape på en innovationsworkshop og er endt med en innovativ opmålings-app, der er godt i gang med at revolutionere opmåling og dokumentation af ledningsgrave. Dét er den rejse, som Vandpartner har været på sammen med LE34 gennem halvandet år. I processen har de involverede landinspektører fra LE34 udvist mod, vedholdenhed og effektuering, fortæller Kim Baltzer Kallestrup, projektleder for Plan og Projekt, Aarhus Vand.

Medarbejdere fra både forsyningsselskabet Novafos og forsyningsselskabet Aarhus Vand har testet appen på opmåling af over 1500 ledningsgrave, og deres erfaringer er indarbejdet i appen, der kan downloades i AppStore og GooglePlay.

Resultatet i form af SmartSurvey er så godt, at vi har belønnet det med en af Vandpartners Innovationspriser. Vi er overbeviste om appens potentiale og forventer os meget af den tilhørende visualiseringsplatform Pointview – og vi oplever allerede nu stor interesse fra vores øvrige samarbejdspartnere i Vandpartner for at tage appen i brug, som forventeligt vil sikre en endnu mere smidig og effektiv arbejdsproces i forsyningens samarbejde med entreprenører og rådgivere, uddyber Kim Baltzer Kallestrup.

En forandret forsyningsverden kræver innovative løsninger

Landets forsyningsselskaber gennemgår i disse år en omfattende digital omstillingsproces. I kraft af blandt andet den nye lovgivning om LER (Ledningsejerregistret) er forsyningerne nødt til at have digitaliseret deres ledningsoplysninger i et system, så de kan overholde lovens nye krav om inden for to timer at svare på, hvor for eksempel el-kabler og kloakledninger er placeret. Desuden er forsyningerne underlagt effektiviseringskrav, så alt i alt er det en branche med stort fokus på økonomi og professionalisering. Som landinspektørfirma har LE34 en fælles historie med forsyningsselskaberne, da firmaet i årtier har stået for registrering af forsyningsledningernes placering samt rådgivning om areal- og rettighedshåndtering.

– Vi engagerer os i forsyningsbranchen gennem udviklingen af innovative værktøjer, der gør hverdagen som forsyningsselskab nemmere. Dermed er vi med til at lægge fundamentet til, at selskaberne kan leve op til de effektiviseringskrav, de er underlagt, og samtidig sikre en høj leveringssikkerhed af al forsyning: vand, varme, fiber, spildevand og gas, fortæller landinspektør og forretningschef for LE34 Forsyning, Torbjørn Mandahl Pedersen.

– Vandpartners Innovationspris til LE34 er et håndfast bevis på vores innovative ånd og vores engagement i forsyningsbranchen, tilføjer han.

Appen SmartSurvey er blot seneste skud på LE34-stammen. Blandt landinspektørfirmaets øvrige skræddersyede løsninger til forsyningsbranchen kan nævnes Auto-LER, deklarationsanalyser, ledningshåndteringssystemet VA-banken, GeoNote opgavehåndtering, massetinglysning, XML-portal og 360 graders rådgivning om GIS, jura og ejendomsret til forsyninger.

Om SmartSurvey

Den grundlæggende idé bag SmartSurvey er, at det skal være lige så nemt at indsamle data om en ledning i en åben ledningsgrav, som det er at optage en video med en smartphone. Derfor var der ingen tvivl om, at det nye værktøj skulle være en app, der indsamler store mængder informationer om ledningen – vel at mærke informationer og data af meget høj nøjagtighed.

Fordelene for forsyninger og entreprenører er store, fordi SmartSurvey ændrer radikalt på arbejdsgangene, som bliver mere smidige og effektive: Entreprenøren kan efter ledningsarbejdet selv indsamle dokumentationen i marken, dække ledningshullet og reetablere belægningen i en arbejdsgang og komme videre med andet arbejde. Det giver i sig selv en kæmpe besparelse, samtidig med at forsyningerne får mange flere oplysninger om ledningen end de få punkter, der opmåles med en traditionel opmåling. Resultatet af SmartSurvey er en 3D-model i form af en punktsky med mange millioner punkter. Alle punkter i punktskyen indeholder oplysninger om X, Y og Z og farveværdi. Det betyder, at du med en punktsky fra SmartSurvey kan tage mål op med en nøjagtighed på få centimeter.

Det er nemt at bruge SmartSurvey

1. Indsaml selv data – Brug appen SmartSurvey til at optage video af dit projekt hurtigt og nemt.
  2. Upload video til LE34 – Vi bearbejder din video og generer en 3D-model i form af en punktsky.
  3. Du modtager din punktsky – Nu kan du gennem den som målfast dokumentation eller optage mål direkte fra skærmen.

Kilde: LE34

Torbjørn Mandahl Pedersen
Landinspektør, forretningschef for LE34 Forsyning
tmp@le34.dk

SmartSurvey omsætter video direkte fra mobiltelefonen til komplekse 3D-modeller og gør det nemt for medarbejdere hos forsyninger og entreprenører at indsamle dokumentation og data i forbindelse med gravearbejder. Foto: LE34.

LE34 er med 25 kontorer og 400 medarbejdere Nordens største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2015. Læs mere på LE34.dk