Apotekerne støtter indsatsen med opsporing af type 2-diabetes

76.000 danskere har type 2-diabetes uden at vide det. Lørdag den 13. november, dagen før Verdens Diabetesdag, tilbyder mange af landets apoteker i samarbejde med Diabetesforeningen en gratis risikotest samt råd og vejledning om at forebygge type 2-diabetes.

Type 2-diabetes er en sygdom i vækst. Omkring 252.000 danskere har allerede sygdommen, og antallet ventes at stige til 420.000  i 2030. Type 2-diabetes kan føre til en lang række forskellige følgesygdomme, der har store konsekvenser for den enkeltes livskvalitet og for samfundet økonomisk. Diabetesforeningen anslår, at diabetes årligt koster det danske samfund 31,8 milliarder kroner, og følgesygdomme står for ca. 60 procent af udgifterne.

Denne udfordring er apotekerne aktivt med til at løse i samarbejde med Diabetesforeningen. I anledning af Verdens Diabetesdag kan man således tage en gratis risikotest og få råd og vejledning om kost, motion og type 2-diabetes på 94 apoteker landet over. Det foregår lørdag den 13. november, fordi Verdens Diabetesdag i år falder på en søndag, hvor mange apoteker holder lukket.

Jo hurtigere type 2-diabetes opdages, desto bedre kan man forebygge følgesygdomme. Ifølge Diabetesforeningens beregninger er mindst fire ud af ti personer med type 2-diabetes ramt af følgesygdomme, mens 35 procent allerede har udviklet dem, når de får stillet diagnosen. Når 76.000 danskere endnu ikke ved, at de har type 2-diabetes, bliver det tydeligt, hvor vigtigt arbejdet med opsporingen er.

Ved tidligere kampagner tog flere end 30.000 danskere risikotesten, og mere end halvdelen af dem blev efterfølgende anbefalet at søge egen læge, da de var i høj risiko for at udvikle eller allerede havde type 2-diabetes.

Diabetesforeningens hjemmeside viser, hvor arrangementerne bliver afholdt. Testen kan også tages online på diabetes.dk/risikotest.

Fakta:

Type 2-diabetes i Danmark:

-      Ca. 252.000 danskere har type 2-diabetes.

-      I 2030 ventes antallet at være steget til 420.000 danskere med type 2-diabetes.

-      76.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes.

-      360.000 danskere skønnes at have forstadie til type 2-diabetes (prædiabetes). Af dem udvikler 30-40 procent type 2-diabetes inden for 3,5 år.

-      Diabetes koster det danske samfund 31,8 milliarder om året.