Danmarks Apotekerforening

Apotekerne har fokus på coronavirus

Hvis du har symptomer på og mistanke om, at du kan være smittet med COVID-19, skal du ikke møde personligt op på apoteket, når du har brug for medicin. Gå i stedet for hjem og ring til lægen. Har du behov for medicin, skal du ringe til apoteket.

Har man symptomer som feber, hoste, synkesmerter og vejrtrækningsproblemer og tilmed mistanke om, at det kan være coronavirus, skal man ikke møde personligt op på apoteket for at hente medicin – ligesom man ikke skal møde op hos den praktiserende læge. Her er det gode råd, at man skal ringe i stedet for. Det samme gælder for apoteksbesøg.

”Hver dag kommer der i gennemsnit 150.000 personer ind ad døren på de danske apoteker, og vi har et ansvar for at sikre både kunder og personale imod smitte med COVID-19,” siger Apotekerforeningens sundhedsfaglige direktør Birthe Søndergaard.

”Hvis man er nervøs for at være blevet smittet, og har man brug for medicin, skal man ringe til apoteket og tale med dem om muligheden for at få den bragt ud med apotekets bud eller sendt med posten.”

Sundhedsmyndighederne påpeger, at der kan være mistanke om coronavirus, hvis man har symptomerne og har opholdt sig i enten Norditalien, Kina, Singapore, Hongkong, Japan, Sydkorea eller Iran inden for de seneste 14 dage – eller har været i tæt kontakt med en person, der er mistænkt for at være smittet.

Apotekerne har de seneste uger oplevet en nærmest eksplosiv efterspørgsel efter mundbind og masker, som i visse andre lande er blevet synlige i gadebilledet som værn mod den nye virus. Efterspørgslen har været så stor, at de er udsolgt på mange apoteker. Men det forventes, at der vil komme nye forsyninger i næste uge.

Desuden er salget af desinficerende gel og servietter mangedoblet på apotekerne inden for den sidste uge. Det tyder ifølge Birthe Søndergaard på, at danskerne har taget informationen om god håndhygiejne til sig. ”Det er det bedste middel mod at blive smittet med en virus, og anbefalingen lyder på hyppig og korrekt håndvask. Er man ikke lige i nærheden af vand og sæbe, kan man benytte håndsprit.”

Til gengæld anbefaler de danske myndigheder ikke, at man bruger mundbind eller ansigtsmaske, medmindre man har symptomer på at være smittet med coronavirus eller er i tæt berøring med en smittet person.

Information om Danmarks Apotekerforening

Danmarks Apotekerforening