Antallet af udenlandske medarbejdere på midt- og vestjyske byggepladser fordoblet på fem år

De seneste fem år er der kommet dobbelt så mange udenlandske medarbejdere på de midt- og vestjyske bygge- og anlægsvirksomheder. Det glæder Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland. For som formanden siger, er det en nødvendig udvikling i en tid med fyldte ordrebøger og mangel på medarbejdere.

På flere og flere midt- og vestjyske byggepladser går danske og udenlandske medarbejdere side om side. Siden 2013 er antallet af udenlandske medarbejdere næsten fordoblet fra 481 i 2013 til 875 i 2017, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

- Lige som i resten af landet kan vi i Midt- og Vestjylland allerede mærke, at vi mangler hænder i bygge- og anlægsbranchen. Derfor er vi afhængige af de udenlandske medarbejdere, der heldigvis forsat kommer til Danmark på trods af lønstigninger i hjemlandene, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

Analysen viser, at de fleste udenlandske medarbejdere fortsat kommer fra de østeuropæiske lande. Selv om lønningerne også er steget markant i blandt andet Polen og Rumænien, er det stadig attraktivt at arbejde i Danmark.

Flere bosætter sig i Danmark
I løbet af de seneste fem år har stadig flere udenlandske medarbejdere valgt at bosætte sig i Danmark. Og i Midt- og Vestjylland bor to ud af tre af de udenlandske medarbejdere i byggeriet nu fast i området.

- Det er altid positivt, når en udenlandsk medarbejder slår sig ned i Danmark. Ikke mindst fordi han eller hun så bidrager til samfundet ved blandt andet at betale skat. Det betyder også, at langt flere melder sig ind i en fagforening, og at de bliver mere stabile medarbejdere, som man tør at satse på, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen.

En undersøgelse lavet af Tænketanken KRAKA viser, at en udenlandske medarbejder i byggeriet, der slår sig ned i Danmark bidrager med 80.000 kroner i gennemsnit hvert år til den danske statskasse.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Niels Hansen, 40 17 20 67, nh-byg@hotmail.com
Journalist Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk