Antallet af tyverier fra varebiler i Østjylland stiger. Det vil Dansk Byggeri gøre noget ved

Det er surt at se varebilen rippet for værktøj eller møde op på byggepladsen til et indbrud. Et stigende antal håndværkere i Østjylland oplever, at deres varebil med alt det værktøj, de skal bruge til dagens arbejde, er væk.

Så kan dagen i stedet bruges på at ringe til kunden og forklare, at arbejdet ikke bliver udført i dag, kontakte forsikringsselskabet og udfylde skadesanmeldelse, købe nyt værktøj osv. i forvisning om, at det stjålne værktøj ikke dukker op.

Hvert år bliver der stjålet værktøj fra varebiler og byggepladser for omkring 500 millioner kroner.

Alene fra 2016 til 2017 er omfanget af tyverier fra varebiler steget med 81 procent, viser en opgørelse fra Byggeriets forsikringsservice. Tyverierne sker i hele landet.

Østjylland oplever en stigning i antallet af tyverier fra varebiler og byggepladser. I første kvartal 2017 blev der anmeldt 77 tyverier fra varebiler. I samme periode 2018 var antallet steget til 132. En stigning på 71 procent. Indbrud på byggepladser steg fra 24 til 27 i samme periode. Det viser en opgørelse fra politiet.

Stop tyven
Dansk Byggeri har lanceret en kampagne – STOP TYVEN. Kampagnen skal både gøre det sværere for tyve at stjæle fra byggepladser og varebiler og gøre det nemmere for politiet at få fat i tyvene og få tyvekosterne tilbage. Værktøj og maskiner påføres DNA-spor via spray eller lak. Og via GPS kan tyvekosterne spores, også hvis de er sendt ud af landet.

Kampagnen ændrer ikke den kedelige statistik fra den ene dag til den anden. Men den giver en mulighed for håndværksvirksomhederne til at sikre sig bedre. Værktøj, der er mærket og kan spores er ikke så attraktivt for tyve og hælere. Så hvis mange virksomheder tilmelder sig ordningen, vil det forhåbentlig medføre et markant fald i antallet af tyverier fra varebiler og byggepladser i de kommende år.

Mere fokus på det
- Stigningen i indbrud i biler viser, at vi skal have mere fokus på det. Vi kan ikke helt undgå indbrud i varebilerne, for det dyre værktøj er fristende. Det er nok samme tendens som med designermøbler i villaer. Dem vil tyvene også have fat i. Det bedste, man kan gøre, er at få mærket værktøjet og anmelde tyveriet, når det sker, siger formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher.

- Stigningen i Østjylland kan godt hænge sammen med den øgede aktivitet i vores område. Vi har meget at lave, og så er der naturligvis også mange håndværkerbiler. Det værste er, at man som virksomhed spilder tiden og får en masse bøvl, fordi vi jo ikke kan arbejde uden vores værktøj.

Formand for Dansk Byggeri Østjylland Michael Ancher, telefon 40 30 43 70, michael@e-anker.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Østjylland Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17, sth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk