Antallet af tyverier fra varebiler i Nordsjælland stiger. Det vil Dansk Byggeri gøre noget ved

Det er surt at se varebilen rippet for værktøj eller møde op på byggepladsen til et indbrud. Et stigende antal håndværkere i Nordsjælland oplever, at deres varebil med alt det værktøj, de skal bruge til dagens arbejde, er væk.

Så kan dagen i stedet bruges på at ringe til kunden og forklare, at arbejdet ikke bliver udført i dag, kontakte forsikringsselskabet og udfylde skadesanmeldelse, købe nyt værktøj osv. i forvisning om, at det stjålne værktøj ikke dukker op.

Hvert år bliver der stjålet værktøj fra varebiler og byggepladser for omkring 500 millioner kroner.

Alene fra 2016 til 2017 er omfanget af tyverier fra varebiler steget med 81 procent, viser en opgørelse fra Byggeriets forsikringsservice. Tyverierne sker i hele landet.

Antallet af indbrud i varebiler stiger i Nordsjælland. I første kvartal 2017 blev der anmeldt 157 tyverier fra varebiler. I samme periode 2018 var antallet 219, en stigning på 32 procent. Det viser en opgørelse fra politiet.

Stop tyven
Dansk Byggeri har lanceret en kampagne – STOP TYVEN. Kampagnen skal både gøre det sværere for tyve at stjæle fra byggepladser og varebiler og gøre det nemmere for politiet at få fat i tyvene og få tyvekosterne tilbage. Værktøj og maskiner påføres DNA-spor via spray eller lak. Og via GPS kan tyvekosterne spores, også hvis de er sendt ud af landet.

Kampagnen ændrer ikke den kedelige statistik fra den ene dag til den anden. Men den giver en mulighed for håndværksvirksomhederne til at sikre sig bedre. Værktøj, der er mærket og kan spores er ikke så attraktivt for tyve og hælere. Så hvis mange virksomheder tilmelder sig ordningen, vil det forhåbentlig medføre et markant fald i antallet af tyverier fra varebiler og byggepladser i de kommende år.

Man tænker ikke over det, før skaden er sket
Formanden for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen har selv prøvet at få indbrud i en af sine biler.

- Det er efterhånden længe siden, men jeg kan stadig huske den ærgerlige fornemmelse ved at se bilen brudt op. Det er skræmmende med så stor en stigning. Bilerne står ofte ude om natten, og jeg håber ikke, at stigningen fortsætter, for så er det jo lige før, man skal have bilerne bag hegn, og det er bøvlet i forhold til det daglige arbejde, hvor den enkelte svend gerne skal hurtigt ud til kunden.

- Det bedst er at forebygge, for hvis det er svært at bryde ind i en bil, så vil tyvene gå videre til næste bil. Når man bliver udsat for indbrud i bilen, så tænker man mere over, hvordan det kan undgås, siger Jørgen Simonsen.

Formand for Dansk Byggeri Nordsjælland Jørgen Simonsen, telefon 40 50 26 40, info@nordtag.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordsjælland Niels Tolstrup, telefon 20 65 98 40,
nth@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.