Antallet af solgte ejerlejligheder dykker til niveau fra før rentefald

Årets to første måneder har budt på endnu et fald i antallet af solgte ejerlejligheder. I København skal man helt tilbage til 2013 for at finde et lavere niveau for handler i januar og februar, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk.

Det er blevet markant sværere at få solgt sin ejerlejlighed, og i de to første måneder af 2019 er der kun handlet 2.589 enheder på landsplan.

Det er et fald på mere end 15 procent i forhold til samme periode i 2018. Faktisk skal man helt tilbage til før det store rentefald i 2015 for at finde en tilsvarende sløv periode på markedet for ejerlejligheder.

”Rentefaldet i 2015 gav et boost til handelsaktiviteten, men kadencen er siden gået noget ned på markedet for ejerlejligheder, hvilket blandt andet skyldes lånestramningerne, der er blevet indført de seneste år,” siger Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør ved Boligsiden.dk, og tilføjer:

”Samtidig har vi set, at udbuddet af ejerlejligheder er vokset markant den seneste tid, og det gør, at mange potentielle købere kan tillade sig at være mere tålmodige og vente lidt med at underskrive en købsaftale, fordi konkurrencen er mindre heftig end tidligere.”

Københavnsk marked trækker ned

Det er ikke mindst opbremsningen på markedet i København, der får kurven til at pege nedad. Således er der i januar og februar kun blevet solgt 951 lejligheder i hovedstaden. Det er et fald på mere end 25 procent i forhold til samme periode i 2018.

”Lånestramningerne blev primært målrettet de større byer. København, der oplevede de største prisstigninger, er blevet særlig hårdt ramt, hvorimod resten af landet ikke er påvirket i samme grad,” siger Birgit Daetz.

Samtidig udgør København en stadig mindre andel af det samlede antal handlede ejerlejligheder på landsplan.

I de første to måneder af 2015 blev knap halvdelen af alle handler med ejerlejligheder gennemført i København. Til sammenligning udgjorde det københavnske marked kun 36,7 procent af alle handlerne på landsplan i de to første måneder af 2019.

”Det er især markedet for fire-værelses ejerlejligheder, der er gået stærkt tilbage i København i årets første to måneder. I januar og februar er der blevet solgt 155 af slagsen, hvilket er et fald på 29 procent i forhold til samme periode sidste år og på 38 procent i forhold til 2017,” siger Birgit Daetz og fortsætter:

”Årsagen skal blandt andet findes i det høje prisniveau for disse lejligheder, der typisk koster 5-5,5 millioner kroner. Til den pris overvejer mange at vende blikket længere ud for at finde en villa med have”.

Flere handler i to kommuner

Kun i København NV og på Frederiksberg er der i årets første to måneder registreret flere handler med ejerlejligheder sammenlignet med samme periode i 2018.

Til gengæld er købelysten tilsyneladende dulmet i alle andre kommuner – i særdeleshed København V og Brønshøj, hvor antallet af handler er faldet med henholdsvis 45,9 og 46,3 procent i forhold til 2018.

Antallet af solgte ejerlejligheder i januar og februar

København

(Kilde: Boligsiden.dk)

Øvrige nøgletal

• I januar og februar 2019 er der blevet handlet 7.055 villaer og rækkehuse. Det er det højeste antal i dette årti.
  • Der er i årets første to måneder solgt 1.111 fritidshuse, hvilket er det højeste antal i dette årti.

Har du brug for yderligere kommentarer eller tal for de(n) kommune(r), du dækker. Kontakt kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk Birgit Daetz, bcd@boligsiden.dk, mobil: 21210284