Antallet af rejsende fra danske lufthavne faldt med 75 pct. i 2020

Betalt samarbejde Da COVID-19 for alvor tog fat i 2020, kunne det mærkes i de danske lufthavne. Året begyndte godt, og de første par måneder var på niveau med 2019, men da restriktionerne blev indført i marts, faldt antallet af rejsende fra de danske lufthavne drastisk. I forhold til 2019 skete der et fald på 75 procent i antal rejsende målt på tværs af de danske lufthavne. Det største fald skete på de internationale rejser, hvor faldet lå på 77 procent.

Et fald på mere end 13 millioner rejsende

I 2019 var der 18.199.000 rejsende fra de danske lufthavne. I 2020 lå tallet på 4.598.000 rejsende. De lufthavne, der blev hårdest ramt, var København (CPH), Billund (BLL) og Aarhus (AAR). De havde alle et gennemsnitligt fald på 75 procent. Aalborg Lufthavn (AAL), der har en væsentlig andel af indenrigsflyvninger, endte året med et fald på 65 procent.

Faldet var en smule mindre hos de helt små, danske lufthavne. Her kunne lufthavnene i Midtjylland og Sønderborg blandt andet rapportere om en samlet nedgang på 52 procent.

Den store forskel i antal rejsende ses tydeligt i forskellen fra første til andet kvartal 2020. I første kvartal 2020 var der 2.817.000 rejsende fra de danske lufthavne. I andet kvartal var det tal blot 149.000 rejsende.

Aflyste afgange i massevis på trods af rejseforsikringer

De usikre tider førte til en lang række aflysninger fra rejseselskaberne. De mange aflysninger førte til stridigheder mellem forbrugerne og rejseselskaberne. Flere store rejseselskaber mente i visse tilfælde ikke, at de var ansvarlige for aflysningerne, og at de derved ikke skulle refundere flybilletterne.

I slutningen af 2020 blev kampen delvist afgjort. Trafikstyrelsen gav 12 flyselskaber en deadline for, hvornår bestilte rejser skulle være refunderet. Det betød, at store flyselskaber som SAS, Norwegian og Ryanair skulle refundere samtlige aflyste rejser inden den 1. december 2020.

Mange danskere har købt en rejseforsikring

Den store usikkerhed i rejsebranchen førte til et øget salg af rejseforsikringer. De mange aflysninger har også fået flere forbrugermagasiner, herunder Forbrugerrådet Tænk, til at udforme grundige guides til, hvad du bør tjekke, inden du køber en rejseforsikring.

Herudover har mange forbrugere fået hjælp hos platforme som rejseforsikringsguiden.dk, hvor de kan sammenligne priser på rejseforsikringer.

Sådan vælger du den rigtige rejseforsikring

Hvis du vil undgå at stå tilbage med en rejse, der ikke kan refunderes, i fremtiden, kan du følge disse to tips, inden du køber en rejseforsikring.

1:Tjek, om du allerede er dækket igennem anen forsikring eller lign.

Hvis du har et MasterCard eller andre udvalgte betalingskort er der mulighed for, at din rejse allerede er dækket ind. Det samme gælder for udvalgte studiekort og indboforsikringer. Tjek dette, og læs eventuelle vilkår, inden du køber en rejseforsikring.

2:Tjek priserne på markedet

Priserne på rejseforsikringer varierer meget. Det samme gør sig gældende, for hvad du får dækket på din rejse. Af den grund bør du både sammenligne rejseforsikringer på dækning og pris, hvis du vil have den bedste rejseforsikring.

Skab dit eget sikkerhedsnet med den rette a-kasse4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der kan være mange grunde til, at du i en periode ikke har et job, og derfor heller ikke har nogen fast indtægt. En sådan periode kan være hård og frustrerende, og det er ikke altid nemt at finde et job igen. For at gøre disse perioder i livet nemmere at overkomme, kan du sikre dig selv ved at melde dig ind i en a-kasse. Dette er en form for forsikring, som du betaler til, når du har en fast indkomst, og så får du udbetalt dagpenge, når du ikke har en indkomst. Det har mange fordele at være medlem af en a-kasse, men det kan også være svært at finde den rette a-kasse, da udbuddet er stort. Læs med herunder og lær mere om a-kasser.

Danmarks befrielse d. 5. maj er vigtigere end nogensinde2.5.2022 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I år er det 77 år siden at Danmark blev befriet og tyskerne trak sig tilbage. Anden verdenskrig lakkede endelig mod enden. Selvom vi er mange, der ikke oplevede den store dag dengang, virker fejringen af Danmarks befrielse vigtigere end nogensinde. Krigen i Ukraine har vist os, at det, vi har regnet som et grundvilkår, nemlig frihed, alligevel ikke er et grundvilkår for alle. Derfor er der måske ekstra grund til at fejre friheden stort og fejende flot i år.