Antallet af praktikpladser stiger

Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at der fortsat bliver oprettet et stigende antal praktikpladser. Særligt det private står for en markant fremgang.

Undervisningsministeriet har i dag offentliggjort praktikpladstallene for januar 2018. Af tallene fremgår det, at:

• i januar blev der i alt oprettet 4.901 praktikpladser. Det er en stigning på 6 pct. sammenlignet med januar 2017.
  • det er særligt det private, der står for fremgangen. Her blev der oprettet 3.383 nye praktikpladser, hvilket er en stigning på 8 pct. sammenlignet med januar 2017. Det offentlige stod for en stigning på 2 pct., svarende til 30 praktikpladser.
  • der i januar var 5.990 elever i skolepraktik. Det er et fald på 12 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Uddannelses- og integrationschef Jannik Bay:

”Det er virkelig glædeligt, at vi kan skyde det nye år i gang med så positive praktikpladstal. Tidligere på ugen kunne vi se, at flere unge søgte mod erhvervsskolerne. Og nu kan vi så også se, at der bliver oprettet flere og flere praktikpladser ude på de danske virksomheder.

Det giver grund til optimisme for et skelsættende år for erhvervsskolerne, hvor trepartsaftalen om flere praktikpladser virkelig vil sætte sit præg.

Det er helt naturligt, at trepartsaftalen skal have lidt tid, før vi for alvor ser en effekt på praktikpladstallene. At tallene allerede nu går så markant i den rigtige retning, er virkelig godt nyt.”