Antallet af lærepladser i byggeriet i Nordjylland er næsten fordoblet på fem år

Det er blevet meget nemmere at blive håndværker i Nordjylland. Tidligere var det svært at få en læreplads, og det satte en stopper for manges drøm om at gå håndværkervejen. Sådan er det ikke længere. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri over de seneste fem år.

Håndværksvirksomhederne i Nordjylland har gang i hjulene, og interessen for at bliver håndværker stiger. Antallet af aftaler om lærepladser i bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland forventes i 2018 at stige med knap 21 procent i forhold til året før.

Udviklingen fra 2014 tegner en stødt opadgående kurve. I 2014 var der 643 aftaler om lærepladser i byggeriet i Nordjylland. Med udgangen af 2018 forventer Dansk Byggeri, at der er aftalt 1.224 lærepladser.

Den skønnede udvikling i 2018 for Nordjylland er baseret på tendenserne fra de første fire måneder i år.

2018 er startet godt
Seneste opgørelse fra april 2018 viser en stigning på 21 procent i forhold til samme måned året før i Nordjylland. Der blev lavet 381 uddannelsesaftaler i april 2018 mod 316 i april 2017.

- Det er godt at se en stigende interesse for at blive håndværker, og jeg glæder mig også over, at mine kolleger i branchen har lærepladser, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

- I NCC, hvor jeg er ansat, har vi haft vanskeligt ved at finde en kvalificeret EUX-lærling, og jeg vil opfordre både de unge og andre, som har lyst til at blive håndværker, til at søge ind på erhvervsskolerne i Nordjylland. Virksomhederne står klar til at give dem en god og alsidig praktik. Og når de får deres svendebevis, er der rigtig gode muligheder for at få job som faglært håndværker.

Flere unge i Nordjylland vælger en erhvervsuddannelse
Ved udgangen af marts i år valgte flere unge i Nordjylland i 9.-10. klasse en erhvervsuddannelse end året før. I forhold til resten af landet er de unge i Nordjylland mere indstillet på at tage en erhvervsuddannelse.

Det nationale mål er, at mindst 25 procent af en årgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020. Kommunerne i Nordjylland ligger generelt pænt over målet. Kun Aalborg med 17 procent og Hjørring med 24 procent lå under målet.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm, telefon 24 88 71 71, hkh@ncc.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Nordjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk