Ansvarligt finanslovsforslag med grønne ambitioner

Regeringens netop offentliggjorte finanslovsudspil for 2023 indeholder de rette elementer til at holde Danmark på ret kurs i en tid med stor økonomisk usikkerhed uden at gå på kompromis med de grønne ambitioner, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Der er i øjeblikket stor usikkerhed i dansk økonomi bl.a. grundet stigende inflation, og derfor roser Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, TEKNIQ Arbejdsgiverne, regeringen for at stramme finanspolitikken.

- Det er turbulente tider med store usikkerheder, ikke mindst for virksomhederne. Derfor er vi glade for, at regeringen viser et ansvarligt fokus med sit finanslovsudspil – samtidig med at den grønne omstilling og elektrificeringen af det danske samfund bliver prioriteret. Vi er nødt til at blive klar til en grønnere fremtid, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer flere end 4.000 medlemsvirksomheder.

Krigen i Ukraine har sat en tyk streg under nødvendigheden af den grønne omstilling, og i finanslovsforslaget bliver der blandt andet afsat omkring 2 mia.kr. til at håndtere udfordringer med stigende fødevare- og energipriser i kølvandet af krigen, afsat midler til udmøntning af den grønne skattereform fra foråret, og til en ny mindre pulje til omstilling af statens biler til elbiler. Det er alle initiativer i den grønne sags tjeneste.

- Både de store ambitioner om mindre gas, Power-to-X, mere havvind, energiøer og flere solceller samt de mindre initiativer som flere elbiler i staten bringer os tættere på klimaneutralitet – og det skaber job i den grønne sags tjeneste i mange år fremover. Men vi opfordrer til, at pengene prioriteres til varige løsninger i stedet for at blive uddelt som varmechecks eller lignende, siger den administrerende direktør.

Troels Blicher Danielsen understreger samtidig, at den grønne omstilling kun kan lykkes, hvis vi har kompetencerne og de dygtige folk, der skal til. Derfor er vi nødt til at prioritere uddannelse meget højere.

- Ny teknologi er en central brik i indfrielsen af vores fælles klimaambitioner – men det vil blive ved ambitionerne uden de dygtige hænder og kloge hoveder, som skal producere, installere, drive, servicere og forbedre løsningerne. Derfor er det en bunden opgave at investere i uddannelse, særligt af de faglærte, som spiller nøgleroller, eksempelvis elektrikere, VVSere og smede. Det er dem, som skal oversætte power-to-X og carbon capture til grønne resultater, og til det har de bl.a behov for tidssvarende skoleudstyr og boostede lærerkompetencer, siger Troels Blicher Danielsen.

For yderligere kontakt venligst kommunikationschef Jonas Forup, jof@tekniq.dk, +45 2830 1544.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Velkommen elafgiftslettelse kan redde arbejdspladser23.9.2022 09:40:00 CEST | Pressemeddelelse

En midlertidig afgiftsreduktion er en fornuftig håndsrækning til de borgere og virksomheder, som er hårdt presset af stigende energipriser, lyder meldingen fra Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, efter regeringen og en række støttepartier har præsenteret en politisk aftale, som suspenderer elafgiften i seks måneder – fra de aktuelle ca. 70 øre/kWh til EU's mindstesats på 0,8 øre/kWh.

Organisationer: De danske bygningstage kan forsyne Danmark med grøn strøm16.9.2022 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny analyse fra organisationerne TEKNIQ Arbejdsgiverne, Dansk Solcelleforening og Ingeniørforeningen, IDA viser et kæmpe potentiale for at udnytte tagarealer på f.eks. fabrikker, idrætshaller og lagerbygninger til at opstille solceller og producere grøn strøm. Tal fra Energistyrelsen viser, at alene flade tage på industribygninger vil kunne bidrage med 5,5 gigawatt inden 2030. Det tal kunne dog være væsentligt højere, hvis en række centrale benspænd for både kommuner og private virksomheder blev fjernet, lyder det fra organisationerne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne: Regeringens energiløsning må ikke ende som Corona-støttepuljernes papirtigre14.9.2022 13:34:38 CEST | Pressemeddelelse

- Det er en hårfin balance, regeringen forsøger at finde mellem at sikre likviditet til et erhvervsliv, som er hårdt presset af tårnhøje energipriser – uden at måtte skubbe til inflationen eller sætte det stærke fokus på energibesparelser over styr. Flere virksomheder er økonomisk pressede, så diagnosen er korrekt, men kuren fra regeringen er ikke nødvendigvis den rette, siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen, TEKNIQ Arbejdsgiverne. Reaktionen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, som er Danmarks tredjestørste erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, kommer efter at regeringen i dag præsenterede en model, der skal afhjælpe danskernes og SMV’ernes økonomiske belastning under energikrisen. Der lægges op til en indefrysnings-model, hvor stigninger ud over niveauet for el, gas og fjernvarme i efteråret 2021 kan udskydes til betaling, når energipriserne igen er normaliseret. Troels Blicher Danielsen peger i den forbindelse på, at modellen ikke må blive et af de bureaukratiske ’støttemonstre’, som