Ansvarlig dataanvendelse giver virksomheder konkurrencemæssige fordele

Del

Ny undersøgelse viser, at virksomheder får gevinster, når de arbejder målrettet med ansvarlig dataanvendelse.

41% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at datasikkerhedsniveauet har betydning for virksomhedens konkurrenceevne.

Rådet for Digital Sikkerhed, DI, D-mærket, IDA og IT-Branchen har i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og med støtte fra Industriens Fond gennemført en digital undersøgelse for at blive klogere på, hvor der kan sættes ind for at hjælpe SMV’erne med at udnytte ansvarlig dataanvendelse som et konkurrenceparameter.

Undersøgelsen viser blandt andet, at:

63% af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed er blevet styrket af at efterleve lovgivningen om persondatabeskyttelse.

56 % af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.

Virksomhederne risikerer at miste kunder, få væsentlige bøder, store genetableringsomkostninger og dårlig omtale, når lovgivningen ikke overholdes, og når data behandles uansvarligt. Dataansvarlighed bidrager til at styrke virksomhedens image. Det kan bruges aktivt i markedsføring, og dermed kan det bidrage til at forbedre virksomhedens konkurrenceevne.

”Vi er med vores undersøgelse blevet bekræftet i, at ansvarlig brug af data betyder meget for kunderne – både de private kunder og for B2B-kunder. Det har en række danske SMV’er allerede fundet ud af, og det får de allerede nu meromsætning ud af. Det at have en høj etik og en klar transparens om, hvilke kundedata man arbejder med, bliver i den grad et væsentligt element i markedsføringen fremover” udtaler Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed. Han uddyber: ”Hvis vi fra Rådet kan stille viden, værktøjer og vejledning til rådighed for de danske SMV’er og dermed gøre det nemmere at øge sikkerheden og styrke kundetilliden til virksomhederne, er vi kommet langt”.

Viden om ansvarlig dataanvendelse er særlig relevant for SMV’er, der typisk ikke selv har ressourcerne og den fornødne viden til at prioritere og profilere sig på et område som ansvarlig dataanvendelse.

Fællesnævneren for it-sikkerhed, persondatabeskyttelse og dataetik er tillid. Hvis ikke kunderne har tillid til, at virksomheder håndterer deres data ansvarligt, vil tilliden til virksomhedernes produkter og tjenester falde. Dette viser sig blandt andet ved, at kunderne er blevet mere kritiske overfor virksomhedernes håndtering af data, og at ansvarlig dataanvendelse derfor er et relevant konkurrenceparameter.

”I Industriens Fond ser vi denne undersøgelse som en måde at gøre os klogere på, hvordan dataansvarlighed og it-sikkerhed har betydning for virksomhedernes konkurrenceevne”, siger Malene Stidsen, programchef for Industriens Fonds Cybersikkerhedsprogram. Malene Stidsen fortsætter: ”Der er fortsat et stykke vej for mange SMV’er, da det er et svært område for de fleste og forbundet med en del frygt for at gøre noget forkert. Derfor lancerede vi i sidste måned D-mærket, som skal hjælpe dansk erhvervsliv med at arbejde mere struktureret og strategisk med it-sikkerhed, databeskyttelse og dataetik”.

Resultaterne fra undersøgelsen vil blive præsenteret på et virtuelt arrangement fredag den 29. oktober. Senere på året vil der blive indsamlet en række cases med gode eksempler på dataansvarlighed i en række brancher. Disse cases vil kunne bruges som inspiration for virksomhedernes videre arbejde med ansvarlig dataanvendelse som konkurrenceparameter.

Projektets resultater vil blive tilgængelige på https://www.digitalsikkerhed.dk/ansvarlig-dataanvendelse/ og vil blive præsenteret på roadshows rundt om i hele landet fra starten af 2022.



Spørgsmål til projektet og undersøgelsens resultater rettes til:

Henning Mortensen, Formand for Rådet for Digital Sikkerhed

Mobil: 53 36 02 23

E-mail: henning.mortensen@digitalsikkerhed.dk

Anna Bay Damholt, Sekretariatschef for Rådet for Digital Sikkerhed

Mobil: 20 41 46 85

E-mail: anna.damholt@digitalsikkerhed.dk



Spørgsmål til undersøgelsensmetode rettes til:

Birgitte Kofod Olsen, Partner, ph.d., Carve Consulting

Mobil: 25 26 09 03

E-mail: bko@carve.dk

Billeder

Information om Carve Consulting

Carve Consulting
Nørre Voldgade 11, 2
1358 København K

http://carve.dk

Følg pressemeddelelser fra Carve Consulting

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.