Aalborg Zoo

Ansatte siger Nej tak til julegaver for at redde dyr i Afrika

Kampen mod krybskytter er vigtig, så vigtig at man i Aalborg Zoo arbejder gratis og dropper julegaverne for at støtte det prisvindende projekt The Black Mambas.

Aalborg Zoo har, som en del af havens naturbevarende indsats, været hovedsponsor for The Black Mambas siden 2013. Gennem direkte donation og indsamling blandt havens gæster har Aalborg Zoo givet støtte til deres vigtige arbejde, men nu har projektet akut behov for en ekstraordinær indsats.

- The Black Mambas er verdens første anti-krybskytte enhed, der udelukkende består af kvinder. De kæmper en brav kamp mod krybskytteri og har opnået enestående resultater i forhold til at bevare dyrelivet i Balule Naturreservat i Greater Kruger Nationalpark i Sydafrika, siger Paw Gosmer, der er dyrepasser i Aalborg Zoo og kontaktperson til projektet.

Men projektet er sårbart og har stærkt brug for hjælp, fordi den sydafrikanske regering, der indtil nu har støttet projektet, har valgt at trække sig ud af en lang række naturbevaringsprojekter, herunder også The Black Mambas. Aalborg Zoo har derfor stået i spidsen for en redningsplan og købt en andel i projektet, og det samme har havens personale.

Afrikas dyr er vigtigere end julegaver

For at rejse midler til personalets andel har Aalborg Zoos ansatte valgt, at deres årlige firmajulegave skal doneres til The Black Mambas, og den 9. september holder Aalborg Zoo for første gang AFRICAN WILDLIFE NIGHT.

Formålet med aftenen er at indsamle penge til The Black Mambas og skabe opmærksomhed om deres kamp mod krybskytteri. Zoos ansatte arbejder gratis denne aften, hvor der er særlige aktiviteter og behind the scenes oplevelser, og man kan møde dyrepassere og zoologer. Alle billetindtægter fra aftenen går ubeskåret til The Black Mambas.

- Vi håber, der er rigtig mange, der vil besøge Zoo denne aften og være en del af en nordjysk indsats, der allerede har skabt interesse verden rundt for at bevare det succesfulde projekt i Sydafrika, siger Paw Gosmer.

Udover Aalborg Zoo og havens ansatte er nordjyske Tina Trolleys også blevet en del af projektets ejerkreds, og efter et intenst arbejde hen over sommeren er det lykkedes at lave aftale med yderligere syv udenlandske interessenter, der hver har tegnet sig for en eller flere andele i The Black Mambas og dermed sikret at projektet kan fortsætte.

Paw Gosmer og Aalborg Zoo har været primus motor for indsatsen og etableret kontakterne til de udenlandske interessenter. I 2021 blev Paw Gosmer udnævnt til Årets Æreshåndværker for sin indsats for The Black Mambas.

Andre nordjyske initiativer har desuden været faste støtter i en årrække, blandt andre "LovElephants" og Mads Frederik Wedel, der står bag "Kunst Mod Krybskytter".

• African Wildlife Night i Aalborg Zoo fredag den 9. september kl. 17-20
  • Billetpris for både børn og voksne: 100,- i forsalg på webshop, 125,- ved indgangen
  • Alle billetindtægter ved arrangementet går ubeskåret til Black Mamba APU

Det nytter at gøre en indsats

The Black Mambas er præmieret flere gange blandt andet af The United Nations Environment Programme (UNEP) Organisationen blev grundlagt i 2013 af The Transfrontier Africa Conservation Project, og de fungerer som værn mod krybskytter i Balule Naturreservat på den vestlige grænse af Kruger National Park.

De 36 kvinder patruljerer dagligt i reservatet, hvor de blandt andet indsamler snarer og finder og nedlægger krybskytternes lejre, og deres indsats har reduceret det organiserede krybskytteri med 72% og stort set udryddet bush meat krybskytteri med snarefangst.

En del af forklaringen på The Black Mambas store succes er, at man også fokuserer på oplysning og uddannelse i lokalområdet i stedet for at bekæmpe krybskytterne med krudt og kugler. Muligheden for at tjene meget store penge meget hurtigt er en enorm fristelse i et samfund præget af arbejdsløshed og fattigdom, og derfor er en holdningsændring i lokalbefolkningen helt nødvendig, hvis man skal stoppe krybskytterne.

En væsentlig og vigtig del af The Black Mambas opgaver er derfor også at være rollemodeller og oplære og uddanne børn og unge i lokalsamfundet, og det sker blandt andet gennem undervisningsprogrammet Bush Babies. Målet er, at man gennem børnene uddanner lokalsamfundet og giver de kommende generationer en større viden og forståelse for værdien af naturbevarelse.

Parthaverne i The Black Mambas er:

• Aalborg Zoo
  • Aalborg Zoos personale
  • Tina Trolleys
  • Australia Zoo
  • Olifants West Nature Reserve
  • The Living Desert Zoo
  • Rhino Mercy
  • Stuttgart Wilhelma Zoo
  • Kansas City Zoo
  • Beacon Owl Trust

Information om Aalborg Zoo

Aalborg Zoo
Mølleparkvej 63
9000 Aalborg

+45 9631 2929https://aalborgzoo.dk/

I Aalborg Zoo er der aldrig to dage der er ens. Vores grønne oase midt i Aalborg er åben året rundt og byder uanset årstid på vildt fascinerende oplevelser.

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Zoo

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Zoo