Ansætter på stribe: Virksomhed i Frederikssund er en stor praktiksucces

Lone Jacobsen og medarbejderne hos M&M Pakkeri og Logistik sætter en ære i at ansætte og tage godt imod virksomhedspraktikanter. Kommune er imponeret over virksomhedens høje ansættelsesrate.
Den gode modtagelse og det gode arbejdsmiljø er ifølge August Lund blandt årsagerne til, at han trods angst faldt godt til hos M&M Pakkeri og Lagerlogistik. Foto: M&M Pakkeri og Lagerlogistik.

Det kan være svært at sparke døren ind hos en virksomhed, hvis man er ung og kæmper med angst. Derfor hjalp Ungekontakten i Frederikssund Kommune, der vejleder unge, der ikke er uddannelsesparate eller i gang med en ungdomsuddannelse, 19-årige August Lund med at få en praktikplads hos M&M Pakkeri og Lagerlogistik i Frederikssund. Det skulle vise sig at blive et vendepunkt for August Lund.

– Jeg fik en fantastisk modtagelse derude af Lone (Winfelt Jacobsen red.) og medarbejderne. Der var en stor imødekommenhed og jeg følte mig taget rigtig godt i hånden med gode arbejdsforhold og forståelse for mine udfordringer. Det gjorde, at jeg følte mig hjemme fra dag et, siger August Lund.

Efter seks uger som virksomhedspraktikant blev han ansat. Fire måneder senere tog han dog afsked med pakkeriet igen. Arbejdet havde nemlig givet ham modet til at gå i gang med HF i Frederiksværk.

August Lund er den seneste i den lange række af virksomhedspraktikanter, som M&M Pakkeri og Lagerlogistik har haft siden 2004. Hvert år har virksomheden to-tre virksomhedspraktikanter. De seneste tre år har det ført til ansættelse af halvdelen af praktikanterne i regulære stillinger.

Fastansatte spiller nøglerolle i modtagelsen af praktikanter

Lone Winfelt Jacobsen er medejer af M&M Pakkeri og Lagerlogistik og har ansvaret for arbejdet og kontakten med virksomhedspraktikanterne. Det var hendes egne erfaringer med det kommunale system og det, hun beskriver som den indre pædagog, der fik hende til at tage den første virksomhedspraktikant ind i virksomheden.

– Gennem vores datter opdagede jeg, hvor stor en hjælp en virksomhedspraktik er for de mennesker, der er på kanten af arbejdsmarkedet. Det er et socialt ansvar, som vi kan og gerne vil påtage os, siger Lone Jacobsen og uddyber:

– Praktikanter stiller selvfølgelig krav til vores medarbejdere, som skal være indstillet på at bruge lidt ekstra energi på at tage en praktikant i hånden og hjælpe dem i gang med både arbejde og arbejdslivet, men jeg oplever, at der bliver taget godt imod de unge, og at vores fastansatte også selv får en ekstra dimension ud af opgaven med praktikanter.

Solstrålehistorie

Hos Job og Borgercenter i Frederikssund Kommune er der stor tilfredshed med samarbejdet med pakkeriet.

– De har ansat cirka halvdelen af de praktikanter, de har haft de seneste tre år. Det er meget godt gået. Det er den slags resultater, som vi gerne vil have flere af, siger Claus Reeh, der er chefkonsulent hos Job og Borgercenter.

De seneste fem år har Job og Borgercenter i Frederikssund Kommune øget antallet af medarbejdere, der hjælper virksomheder og praktikanter med at finde hinanden. En indsats, der har båret frugt.

– Det er afgørende for beskæftigelsesindsatsen, at vi har et godt samarbejde med de lokale virksomheder. Samarbejdet betyder, at vi kan sende borgerne i praktik i stedet for på kurser, hvor chancerne for at få et job efterfølgende må siges at være mindre end hos virksomhedspraktikanterne, siger Claus Reeh.

Lone Jacobsen
Medejer, M&M Pakkeri og Lagerlogistik
kontor@ompak.dk

Billeder

Download
De seneste tre år er halvdelen af virksomhedspraktikforløbene ført til en ansættelse. Foto: M&M Pakkeri og Lagerlogistik.
Download

Information om M&M Pakkeri & Lagerlogistik

M&M Pakkeri & Lagerlogistik
Holmensvej 24 A