Annette Vilhelmsen i spidsen for landsbypris

Annette Vilhelmsen overtager fra årsskiftet formandsposten for bedømmelseskomitéen for Årets Landsby, som uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforening Landsbyerne i Danmark. Prisen uddeles for 20. gang i 2016.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, har udpeget den tidligere erhvervs- og vækstminister, Annette Vilhelmsen, til formand for bedømmelseskomitéen for Årets Landsby.

- Det er mig en stor glæde, at kunne udpege Annette Vilhelmsen til den meget vigtige post, som det er at stå i spidsen for Årets Landsby. Hun har et brændende engagement for landdistriktsudvikling, og jeg er sikker på, at hun med sin politiske erfaring kan bidrage til at synliggøre det store lokale engagement, som der er i landsbyerne, udtaler Steffen Damsgaard.

Annette Vilhelmsen glæder sig til arbejdet og udtaler i den forbindelse:

- Landsbyernes rolle i Danmark er vigtig og har brug for mere opmærksomhed. Der er mange eksempler på, at ildsjæle har afgørende betydning for det gode liv i landdistrikterne. Jeg er selv opvokset i en landsby på Sydfyn, og det er herfra, jeg har lært at sætte pris på nærvær og fællesskab. Både som ordfører på området og som minister fik vi arbejdet på bæredygtige løsninger for landdistrikterne. Jeg glæder mig til at forsætte det arbejde sammen med Landdistrikternes Fællesråd - til gavn for det gode liv i landsbyerne, udtaler hun.

Arets Landsby er en historisk pris som har rødder tilbage til 1995, hvor den blev oprettet af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. Prisen er en anerkendelse af det store engagement, som ildsjæle og frivllige hver eneste dag udfører for at skabe liv og udvikling i deres lokalsamfund.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.