Annenhver nordmann tar jobben med på ferien

Selv om mange nordmenn nå står foran flere ukers sommerferie så betyr ikke dette bare avslapning, viser en ny undersøkelse fra YouGov. Annenhver nordmann i arbeid vil nemlig sjekke e-posten på jobben og ta arbeidsoppgaver med på ferien.

Jobber i ferien

YouGov har undersøkt holdningen til å jobbe i ferien blant nordmenn i arbeid. 45 % kommer til å jobbe i løpet av ferien sin. Det er særlig de høytlønnede (69 %) som tar med arbeidsoppgaver på ferie.

Enda flere nordmenn i arbeid (57 %) vil sjekke e-posten på jobben, selv om de er på ferie. Og 31 % sjekker den daglig eller oftere.

Hvorfor jobber du i ferien?

Den primære årsaken til at vi tar jobben med på ferien, er å unngå en stor arbeidsbyrde etter ferien (37 %). Dessuten tyder undersøkelsen på at mange nordmenn føler en stor forpliktelse overfor jobben sin. 32 % nevner at de arbeider i løpet av ferien fordi arbeidsoppgavene ikke kan vente, og 28 % begrunner det med at ingen annen kan utføre arbeidsoppgavene deres.

Hver fjerde jobber imidlertid i ferien fordi de ikke har noe imot det. Bare 11 % jobber i ferien fordi jobben eller sjefen krever det.

Undersøkelsen er basert på 499 intervjuer med norske menn og kvinner 18+ i arbeid fra YouGov-panelet i perioden 14. – 18. juni 2017.

YouGov tilbyr en rekke verktøy og analyser som gir innsikt på alle trinn av forbrukernes atferd: BrandIndex er en daglig sporing av nordmenns oppfatning av mer enn 250 varemerker og gir deg et sanntidsbilde av ditt eget varemerke, dine konkurrenter og sektoren som helhet. Omnibus er vår representative undersøkelse for hele landet. Den gir deg svar på spørsmålene dine på bare 48 timer.

I tillegg til våre egenutviklede produkter, tilbyr vi et komplett utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester til analyse og rådgivning og hjelper deg med å besvare kritiske spørsmål.