Anne Hjernøe har opskriften på (gin)smagen af Aarhus Festuge

Den kendte journalist og tv-kok har sat sit rejselystne præg på årets Festugegin, der for tredje gang lanceres i et samarbejde mellem det aarhusianske destilleri Njord og Aarhus Festuge. Som symbol modtog Anne Hjernøe i går "ginfaklen" fra sidste års medskaber af Festugeginen, Stig Tøfting.
Stig Tøfting giver ginfaklen videre til Anne Hjernøe, imens Troels Præst Andersen og Lars Toke Graugaard fra Njord ser begejstret på. Fotokreditering: Lise Nielsen

Hvad kendetegner smagen af Aarhus og Aarhus Festuge? Igen i år forsøger Festugen og gintroldmændene fra Njord sammen med en kendt aarhusianer at indfange smagen i en unik Festugegin. Sidste år kom Stig Tøfting med sit input til Njord. Nu står en ny aarhusianer klar til at give sit bud på Festugemagi på flaske.

For i går gav 'Tøffe' ginfaklen videre til journalist og tv-kok Anne Hjernøe på Njords destilleri ved Sydhavnen i Aarhus. Hvor Festugeginnen i 2022 havde smag af Tøftings barndomsminder fra det indre Aarhus, har Hjernøe fundet inspiration langt uden for Ringgaden – men det gør ikke årets gin mindre Festugefremkaldende.

”Det skal være en verdensgin. Jeg vil gerne trække de bedste smagsnoter ind fra nogle af de lande, jeg har boet eller rejst i, og blande dem med noget lokalt. Det er sådan, jeg oplever Aarhus Festuge. Et stort udsyn, men forankret i noget, man kender", fortæller Anne Hjernøe, som Stig Tøfting har været med til at pege på som sin arvtager.

Gastronomisk profil
Med mange års erfaring i at sammensætte smage og med navn til en opskriftsbog om kryddersnaps – hvor den seneste udgave indeholdt et afsnit om netop gin – beskriver Anne Hjernøe det som "right up her alley" og "en superfed opgave" at få lov til at arbejde sammen med professionelle gindestillatører. Og fornøjelsen er gensidig hos Njord.

”Til Festugeginnen vil vi gerne samarbejde med en stærk Aarhus-personlighed, som også gør sig bemærket ud over Aarhus’ grænser. Anne har i mange år gjort sig gældende på tv og som kogebogsforfatter. Hun har en markant stemme inden for gastronomiens verden, og det var en ny vej at gå i forhold til sidste års valg af Aarhus-ikon", siger Troels Præst Andersen og Lars Toke Aagard, der er indehavere af Njord med mere end 18 ginner og andre typer spiritus i deres katalog.

En jordomrejse af smage fra Mauritius til martsvioler i haven
Mange danskere har fulgt med i Anne Hjernøes kulinariske udforskninger rundt i verden i TV-programmer som 'AnneMad' og rejseprogrammer med Anders Agger.

Men hvilke steder vil Anne Hjernøe og Njord mon gerne tage os hen med årets Festugegin?

”Der er grillede ferskner, som symboliserer Sydeuropa. Vanilje er fra en farm, jeg engang besøgte i Mauritius. I mine have gror der martsvioler, som desuden også repræsenterer Frankrig for mig, fordi mine gamle tanter havde altid små violtabletter", afslører Anne Hjernøe om nogle af hendes input til ingredienslisten, som blandt andet også tæller grenadil fra Costa Rica og korianderfrø fra Marokko.

Den perfekte holdsammensætning på flaske
På nuværende tidspunkt er der med Troels Præst Andersens ord tale om en "bruttotrup" af ingredienser. Bliver vi i sportstermerne, er planen, at folkene fra Njord i de næste måneder tester forskellige smagskompositioner og supplerer og sammensætter truppen, så det bedst mulige hold kommer på banen. Kun én ingrediens er selvskreven til startopstillingen: Enebær, som er hovedingrediens i en hver gin.

For Troels Præst Andersen og Lars Toke Graugaard giver den årlige Festugegin mulighed for, at byens barer og restauranter samt folk hjemme til privatfesten også kan markere, at de er en del af Festugen. Men grundlæggende er det for Njord "sjovt at kunne bidrage til byens kulturfestival med kultur på flaske og ad den vej forsøge at inkludere så mange som muligt i den aarhusianske folkefest”, som de udtrykker det.

Og kultur – eller mange kulturer – på flaske kan man glæde sig til at smage, når årets Festugegin kommer på gaden i starten af august. Aarhus Festuge 2023 løber af stablen fra den 25. august til den 3. september.

Om Anne Hjernøe

• Uddannet indenfor pædagogik, journalistik og medier & kommunikation.
  • Forfatter til 26 kogebøger om alt fra sund mad, syltning og små retter fra hele verden til træning og mad mod kræft.
  • Vært og kok på flere DR-programmer, blandt andet ’Frilandshaven’ og ’AnneMad’ samt en række rejseprogrammer sammen med tv-journalist Anders Agger.
  • Har sin egen virksomhed, AnneMad ApS, hvor hun holder foredrag, laver workshops, underviser og arrangerer kurser.

Stig Tøfting og Anne Hjernøe flankeret af Troels Præst Andersen og Lars Toke Graugaard fra Njord. Fotokreditering: Lise Nielsen
Stig Tøfting og Anne Hjernøe. Fotokreditering: Lise Nielsen
Anne Hjernøe og Lars Toke Graugaard fra Njord. Fotokreditering: Lise Nielsen