Anna Lidell ny forperson i Koda

Koda har i dag fået Anna Lidell som ny forperson. Hun overtager fra Niels Rønsholdt.

Anna Lidell, forperson i Koda / Pressefoto: Marc Fluri

På dagens bestyrelsesmøde i Koda blev komponist Anna Lidell valgt som Kodas nye forperson. Hun overtager roret fra Niels Rønsholdt, som takkede af som forperson ved Kodas seneste generalforsamling i april.

Anna Lidell har været en del af Kodas bestyrelse som næstforperson siden 2019. 35-årige Anna Lidell er komponist, sangskriver, musiker, producer og er dertil forperson i komponistforeningen Autor.

”Jeg takker for tilliden og ser frem til at løfte det store ansvar, det er at stå i spidsen for en medlemsejet organisation med godt 49.000 medlemmer. Som forperson vil jeg arbejde for at give Koda en tydelig stemme i debatten, så betydningen af rettigheder bliver noget, vi alle sammen kan forholde os til. Musikken er en helt central del af vores alles hverdag. Uden dem, der skaber den og får den bredt ud, er der ingen musik. I mine øjne er Koda et af de bedste rettighedsforvaltningsselskaber i verden, der går aktivt foran i det internationale samarbejde om at udvikle fremtidens rettighedsvaretagelse. Det kræver tætte internationale relationer, og dette arbejde ser jeg frem til at kaste mig ud i,” udtaler Anna Lidell.

Udover valget af Anna Lidell blev henholdsvis direktør for musikforlaget Edition Wilhelm Hansen, Loui Törnqvist, og forperson i Danske Populær Autorer, Tobias Stenkjær, valgt som næstforpersoner i Kodas bestyrelse.

Kodas bestyrelse:

• Anna Lidell (forperson, og forperson for Autor)
  • Tobias Stenkjær (næstforperson, forperson for DPA)
  • Loui Törnqvist (næstforperson, forlagsrepræsentant)
  • Ole Dreyer (bestyrelsesleder for Musikforlæggerne)
  • Juliana Hodkinson (forkvinde for DKF)
  • Søren Winding (forlagsrepræsentant)
  • Nanna Jacobi (autorrepræsentant)
  • Emil de Waal (autorrepræsentant)
  • Pernille Bévort (autorrepræsentant)
  • Jens Visby (medarbejderpræsentant)

Anna Lidell, forperson i Koda / Pressefoto: Marc Fluri

Næsten alle danskere betaler for videostreaming. Kun lidt mere end halvdelen betaler for musikstreaming2.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Ny undersøgelse viser, at Danmark er det eneste nordiske land, som på to år ikke har oplevet en betydelig fremgang i antallet af betalende musikstreamingabonnenter. Det står i stærk kontrast til videostreamingmarkedet, som i Danmark har oplevet en fremgang i abonnenter på hele 15 procentpoint i samme periode. Det er dårligt nyt for de danske sangskrivere, lyder det fra Koda.