Anlægsentreprenørerne tjener penge igen

Stagnerende vækst hos anlægsentreprenørerne er vendt til en positiv udvikling

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 7. december 2016

De danske anlægsentreprenører kan ånde lettet op. Efter en periode med stagnerende indtjening er det primære resultat pr. ansat igen på vej op. I alt tjente anlægsentreprenørerne således 79.000 kr. for hver ansat ifølge de seneste regnskaber mod 74.000 kr. året før. Samtidig er soliditeten generelt på et højt niveau. Det viser årets byggeanalyse fra Dansk Byggeri og Deloitte.

- Det er glædeligt, at anlægsentreprenørerne igen profiterer af den fremgang, vi oplever i byggeriet. Samtidig har anlægsentreprenørerne generelt en høj soliditet i forhold til byggebranchens andre underbrancher. I dag er det faktisk kun 5 pct. af entreprenørvirksomhederne, der er i fare for at gå konkurs, siger partner i Deloitte, Thomas Frommelt.

Selv om det primære resultat er steget blandt anlægsentreprenørerne, er afkastet af den investerede kapital meget svingende de forskellige virksomhedsstørrelser imellem, forklarer Thomas Frommelt:

- De mindre anlægsentreprenører har historisk haft de højeste afkast, men har oplevet en tilbagegang i de seneste regnskaber. Årsagen er, at der har været en meget stor stigning i pengebindingen i arbejdskapitalen. Det øger investeringen og påvirker dermed afkastet af den investerede kapital i negativ retning.

Hos Dansk Byggeri glæder det adm. direktør Lars Storr-Hansen, at anlægsentreprenørerne igen oplever fremgang i indtjeningen.

- Anlægsentreprenørerne beskæftiger omkring 20.000 arbejdere og knap 5.000 funktionærer. Hertil kommer de erhverv, der leverer varer og tjenester til branchen. Anlægsarbejde udgør dermed en meget vigtig del af den samlede byggebranche. Derfor er det overordentligt positivt, at stagnationen er vendt.

På trods af fremgangen har anlægsentreprenørerne dog stadig en stor opgave foran sig med at forbedre deres forretning, mener Lars Storr-Hansen:

- Især i de større virksomheder er der behov for flere processer og kontroller for at kunne styre de antalsmæssigt flere opgaver samtidigt samt styre de større og mere komplekse sager. I nogle tilfælde kan der ligefrem være behov for, at én person vælger til/fra på opgaverne for at kunne vurdere risici, ressourceanvendelse og virksomhedens kompetencer.

Blot 5 pct. af anlægsentreprenørerne vurderes at være i fare for at gå konkurs.

Thomas Frommelt
Partner, Deloitte
tfrommelt@deloitte.dk

Lars Storr-Hansen
Adm. direktør, Dansk Byggeri
lsh@danskbyggeri.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Thomas Frommelt

Analysen af den danske bygge- og anlægsbranche udarbejdes årligt af Deloitte og Dansk Byggeri. Analysen omfatter de udførende byggevirksomheder, dvs. tømrere, murere, malere og entreprenører. Den bygger på regnskabstal fra i alt 3.388 virksomheder.