Anlægs-virksomhederne mangler opgaver

Det er blevet lidt nemmere for virksomhederne i byggeriet at tiltrække de medarbejdere, de har brug for. Og udfordringen med mangel på arbejdskraft er især blevet mindre for anlægsvirksomhederne. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der nu er flere anlægsentreprenører, der mangler opgaver, end der mangler medarbejdere

For byggeriet samlet set, er udfordringen med mangel på arbejdskraft aftagende.

- Euforien og guldstemningen ovenpå håndboldherrernes VM-triumf har ikke ligefrem spredt sig til erhvervslivet. I Danmarks Statistiks første konjunkturbarometer i 2019 peger mundvigene nedad, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Ifølge Danmarks Statistik befinder både industriens og bygge- og anlægsbranchens månedlige konjunkturindikator for januar sig under frysepunktet med tal på hhv. -5 og -1 i januar.

- Virksomhederne er formentlig påvirket af den internationale usikkerhed med Brexit og handelskrig, siger cheføkonomen.

Begyndende panderynker

I bygge og anlæg er de fleste nøgletal fortsat positive, men der er begyndende panderynker, særligt hos anlægsentreprenørerne, hvor der nu er en overvægt af virksomheder, hvor det går den forkerte vej med efterspøgslen.

- Januar er ganske vist lavsæson i byggeri og anlæg. Alligevel er det opsigtsvækkende, at andelen af anlægsentreprenører, som oplever begrænsninger i produktionen, fordi de mangler medarbejdere, er faldet fra hele 61 procent i juli sidste år til nu 20 procent. Samtidig er der 22 procent af anlægsvirksomhederne, der oplever begrænsninger, fordi de mangler opgaver, siger Bo Sandberg.

Langsigtet plan for infrastrukturen ønskes

Nu hvor både Metro Cityring og jernbanen over Køge og Ringsted er ved at være færdigbygget, bliver det stadig tydeligere, at der mangler projekter på vej- og baneområdet.

- En langsigtet infrastrukturplan vil derfor falde på et tørt sted - men det vil ikke gøre ordrebøgerne tykkere på kort sigt. Så desværre står flere anlægsvirksomheder nu formentlig foran afskedigelser og dermed tab af værdifuld viden og erfaring både for samfundet, virksomheden og branchen, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.