Anker gidsel i Suez

Da det gigantiske fragtskib, Ever Given, for nylig satte sig på tværs af Suez, stoppede store dele af verdenshandelen. Lige nu holdes skibet og lasten på mere end 18.000 containere tilbage af de ægyptiske myndigheder – og i en af containerne ligger anker og ankerkæde til Molslinjens første el-færge, Grotte.
Grotte fik i januar hjælp af slæbebåd på turen ind til værftet i Hvide Sande. Nu skal der i hast laves et nyt anker og ny ankerkæde til Molslinjens første el-færge.

Grotte er ved at blive gjort klar til sejlads mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren i år – men lige nu er skibets anker og ankerkæde blevet en del af konflikten omkring Ever Given, som satte sig på tværs af Suez-kanalen og spærrede for en af verdens største handelsruter til søs.

Skibet og dets containere holdes som gidsel af Ægypten, som vil have erstatning i milliard-klassen af de japanske ejere af Ever Given.

”Og i en af containerne om bord ligger altså både anker og kæde til Grotte”, forklarer Molslinjens presse- og Kommunikationschef, Jesper Maack.

Hos Molslinjens tekniske afdeling er håbet om at få ”løsladt” Grottes anker ved at svinde.

”Vi må efterhånden erkende, at konflikten omkring Ever Given ikke ser ud til at løse sig foreløbig. Derfor har vi i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde”, siger Jesper Maack.

Hvide Sande Shipyard har lovet at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen Grotte i Esbjerg ikke bør blive forsinket.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.