Anja Madsen ny direktør for føtex

Efter 13 år hos Storbritanniens største detailhandelskæder Sainsbury’s og Tesco vender Anja Madsen tilbage til Danmark, hvor hun overtager posten som direktør i føtex.

føtex’ nye direktør tiltræder med dyb indsigt i international detailhandel og indgående forståelse af moderne forbrugeradfærd efter en længere årrække i nogle af Europas førende detailhandelsvirksomheder. Administrerende direktør i Salling Group Per Bank ser frem til at byde Anja Madsen inden for i Salling Group, hvor hun vil lede den fortsatte udvikling af koncernens supermarkedsaktiviteter.

- Anja kommer med en særdeles stærk baggrund fra nogle af de allerdygtigste indenfor retail. Med en værktøjskasse, der er hidtil uset i dansk detailhandel, og med sin kundeindsigt og sit utrættelige fokus på kunder er hun den helt rette til at bygge videre på føtex’ gode udvikling. Derudover kommer hun i kraft af sit gåpåmod og sine personlige værdier til at yde et markant bidrag til vores øverste ledelsesteam, til føtex og til hele Salling Group, siger Per Bank.

Hos Sainsbury’s, Storbritanniens næststørste retailer, leder Anja Madsen i dag supermarkeder og convenience-butikker i London og var før dette blandt andet ansvarlig for Sainsbury’s online-aktiviteter og strategi-udvikling. Selv siger 44-årige Anja Madsen om sin tiltræden som ny føtex-direktør:

- føtex har et særdeles attraktivt brand som kvalitetssupermarked, der samtidig er fuldt konkurrencedygtigt med discountbutikkerne. Jeg ser utrolig meget frem til at blive en del af en stærk organisation, der stadig har betydeligt potentiale indenfor online og convenience, og hvor vi virkelig kan gøre en forskel for vores kunder i hverdagen, siger Anja Madsen.

I spil på det danske marked
Tidligere i sin karriere arbejdede Anja Madsen ligeledes med base i Storbritannien indenfor supply chain, drift og organisationsudvikling igennem fem år i Tesco, der med 400.000 medarbejdere og en omsætning på mere end 500 mia. kr. er blandt Europas allerstørste retailere, og forud herfor beskæftigede hun sig blandt andet med marketing i Johnson & Johnson i Europa og Mellemøsten. I alt har Anja Madsen tilbragt de seneste 26 år uden for Danmark, og det lå ikke i kortene, at hun skulle vende hjem netop nu.

- At stille sig i spidsen for føtex er en mulighed, som er meget svær at takke nej til. Jeg er utroligt taknemmelig for at have lært så mange dele af retail at kende, som jeg har haft mulighed for i Sainsbury’s og Tesco. Nu ser jeg frem til at bringe det i spil på det danske marked og gøre alt, hvad jeg kan for at bidrage til at indfri føtex’ og Salling Groups vision, siger Anja Madsen.

Udover erfaring fra retail og FMCG er Anja Madsen bestyrelsesmedlem i de danske virksomheder Lemvigh-Müller, Danmarks største stål- og teknikgrossist, samt teknologikonglomeratet Demant, som er førende inden for høreapparater, høretekniske hjælpemidler og lydanlæg.

Anja Madsen afløser som ny direktør for føtex Thor Jørgensen, der hidtil har været ansvarlig for både føtex og e-commerce & digital i Salling Group, men som fremover vil koncentrere sig 100 % om Salling Groups udvidede aktiviteter inden for online og digital.
Efter planen tiltræder Anja Madsen til september.

- - - - - -

CV Anja Madsen

Ansættelser:

2020 – : føtex, Salling Group (DK)
• Executive Vice President (Kædedirektør, føtex)

2012 – 2020: Sainsbury’s (UK)
• Head of Stores
• Head of Retail Labour Transformation
• Head of Online Operations
• Head of Strategy

2007 – 2012: Tesco (UK)
• Programme Manager, Supply Chain