Anja Madsen ny direktør for føtex

føtex’ nye direktør tiltræder med dyb indsigt i international detailhandel og indgående forståelse af moderne forbrugeradfærd efter en længere årrække i nogle af Europas førende detailhandelsvirksomheder. Administrerende direktør i Salling Group Per Bank ser frem til at byde Anja Madsen inden for i Salling Group, hvor hun vil lede den fortsatte udvikling af koncernens supermarkedsaktiviteter.
- Anja kommer med en særdeles stærk baggrund fra nogle af de allerdygtigste indenfor retail. Med en værktøjskasse, der er hidtil uset i dansk detailhandel, og med sin kundeindsigt og sit utrættelige fokus på kunder er hun den helt rette til at bygge videre på føtex’ gode udvikling. Derudover kommer hun i kraft af sit gåpåmod og sine personlige værdier til at yde et markant bidrag til vores øverste ledelsesteam, til føtex og til hele Salling Group, siger Per Bank.
Hos Sainsbury’s, Storbritanniens næststørste retailer, leder Anja Madsen i dag supermarkeder og convenience-butikker i London og var før dette blandt andet ansvarlig for Sainsbury’s online-aktiviteter og strategi-udvikling. Selv siger 44-årige Anja Madsen om sin tiltræden som ny føtex-direktør:
- føtex har et særdeles attraktivt brand som kvalitetssupermarked, der samtidig er fuldt konkurrencedygtigt med discountbutikkerne. Jeg ser utrolig meget frem til at blive en del af en stærk organisation, der stadig har betydeligt potentiale indenfor online og convenience, og hvor vi virkelig kan gøre en forskel for vores kunder i hverdagen, siger Anja Madsen.
I spil på det danske marked
Tidligere i sin karriere arbejdede Anja Madsen ligeledes med base i Storbritannien indenfor supply chain, drift og organisationsudvikling igennem fem år i Tesco, der med 400.000 medarbejdere og en omsætning på mere end 500 mia. kr. er blandt Europas allerstørste retailere, og forud herfor beskæftigede hun sig blandt andet med marketing i Johnson & Johnson i Europa og Mellemøsten. I alt har Anja Madsen tilbragt de seneste 26 år uden for Danmark, og det lå ikke i kortene, at hun skulle vende hjem netop nu.
- At stille sig i spidsen for føtex er en mulighed, som er meget svær at takke nej til. Jeg er utroligt taknemmelig for at have lært så mange dele af retail at kende, som jeg har haft mulighed for i Sainsbury’s og Tesco. Nu ser jeg frem til at bringe det i spil på det danske marked og gøre alt, hvad jeg kan for at bidrage til at indfri føtex’ og Salling Groups vision, siger Anja Madsen.
Udover erfaring fra retail og FMCG er Anja Madsen bestyrelsesmedlem i de danske virksomheder Lemvigh-Müller, Danmarks største stål- og teknikgrossist, samt teknologikonglomeratet Demant, som er førende inden for høreapparater, høretekniske hjælpemidler og lydanlæg.
Anja Madsen afløser som ny direktør for føtex Thor Jørgensen, der hidtil har været ansvarlig for både føtex og e-commerce & digital i Salling Group, men som fremover vil koncentrere sig 100 % om Salling Groups udvidede aktiviteter inden for online og digital.
Efter planen tiltræder Anja Madsen til september.
- - - - - -
CV Anja Madsen
Ansættelser:
2020 – : føtex, Salling Group (DK)
• Executive Vice President (Kædedirektør, føtex)
2012 – 2020: Sainsbury’s (UK)
• Head of Stores
• Head of Retail Labour Transformation
• Head of Online Operations
• Head of Strategy
2007 – 2012: Tesco (UK)
• Programme Manager, Supply Chain
• Step Change Manager
• Operations Development Manager
• Firm Building and People Development
2004 – 2007: LifeScan - Johnson & Johnson (UK/Spanien)
• Marketing Manager EMEA
1998 – 2002: Monitor Company (UK)
• Strategy Consultant
Udvalgte øvrige hverv:
2020 – : Demant, bestyrelsesmedlem
2018 – : Lemvigh-Müller, bestyrelsesmedlem
2016 – 2018: Pod (britisk to-go kæde), bestyrelsesmedlem
Uddannelse:
2003 – 2004: INSEAD, MBA
1995 – 1998: London School of Economics, BSc Økonomi
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Salling Group køber Rimi Baltic5.3.2025 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group indgår historisk aftale med svenske ICA Gruppen om overtagelse af dagligvarekoncernen Rimi i Estland, Letland og Litauen. Aftalen er betinget af myndighedernes godkendelse.
føtex i nyt sundhedsfremstød: Prismatcher Nøglehulsvarer med discount og presser på for ny lovgivning28.2.2025 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Sundhed og priser er vigtige parametre, når danskerne skal handle dagligvarer. I føtex vægter de både sundhed og pris højt, og derfor kan kunderne fra i dag købe Nøglehulsvarer til discountpris. føtex har flere planer på sundhedsfronten, men savner tilladelse til at kunne benytte ny sundhedsmærkning
Kan kunstig intelligens hjælpe os til at forebygge stroke?24.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver femte dansker rammes på et tidspunkt i livet af stroke, som er den hyppigste årsag til, at voksne får et handicap og den fjerde hyppigste dødsårsag i Danmark. Nu skal nyt forskningsprojekt fra Aalborg Universitet i et samarbejde med både erhvervsliv og det frivillige Danmark undersøge, om kunstig intelligens kan styrke forebyggelsen på området.
tjæpt rykker ind, hvor Express siger farvel17.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter godt et år med Express på Blegdamsvej i København raffineres konceptet, som fra april vil ændre navn og blive kendt som tjæpt. Den karakteristiske lyserøde farve forbliver, men butikken får en markant opgradering med større udvalg af convenience og et fokus på at gøre indkøbet endnu nemmere end sin forgænger.
Netto, Bilka og føtex klar præsenterer nyt og innovativt kødprodukt med flere fordele10.1.2025 08:40:00 CET | Pressemeddelelse
Et alternativ til det velkendte og populære hakkede oksekød er fra næste uge at finde i Salling Groups butikker. En smagfuld fusion af hakket oksekød og kyllingekød er resultatet af grundig produktinnovation, som tilsammen giver et produkt, der fås for første gang i Danmark fra uge tre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum