Änglamark Nytårsløbet er for alle

Når 6000 festklædte løbere den 31. december løber Änglamark Nytårsløb på Østerbro, så er der en gruppe af døve løbere i blandt, som sammen har trænet frem mod løbet.

Træningsgruppen er stor, men det er kun fire af løberne, som er klar til at løbe med nytårsdag. (Privatfoto)

At løb er for alle er der masser af eksempler på, og vi kommer til at opleve det igen, når Sparta nytårsdag afholder Änglamark Nytårsløb. Her vil en gruppe af døve løbere nemlig stille til start, og det er en begivenhed, de i samlet flok har trænet frem til i et stykke tid.

"Jeg har via Facebook fundet frem til en gruppe af 10 døve, som jeg igennem et stykke tid har trænet en gang om ugen. Vi begyndte med at løbe 10 sekunder ad gangen, og nu er der så i hvert fald fire af dem, som er klar til at løbe ved Spartas nytårsløb," siger Michelle Lindop, som er personlig træner, og som også har en personlig interesse i at tilbyde gratis løbetræning til døve og hørehæmmede.

"Jeg har en bror, der er døv, og derfor har jeg også et kendskab til de døves verden, og jeg ved, hvor vigtigt det er for dem at komme ud og røre sig. De er mennesker ligesom alle os andre og oplever også udfordringer ved at dyrke motion i en travl hverdag. Men det kan godt være ekstra svært for mange af dem at få løbet en tur alene, da de jo ikke kan høre musik eller podcast, som vi andre kan, og derfor kan det for nogle hurtigt blive lidt ensomt. Derfor er det endnu vigtigere for dem, at de kan blive en del af en gruppe og et fællesskab som samtidige forpligter og motiverer," siger Michelle Lindop.

En af dem, som nyder godt af at løbe sammen med de andre, er Anne Roslyng.

"Jeg har længe villet lære at løbe, men enten kommer jeg ikke rigtig afsted eller også er der skinneben betændelse. Løbeholdet får mig til at komme afsted hver weekend, for det er hyggeligt at løbe sammen med de andre," siger hun.

Distancen bliver nok 5 kilometer

Ved Änglamark Nytårsløb kan der løbes 5 kilometer, 10 kilometer eller halvmaraton. Umiddelbart er der ikke lagt op til, at de døve løbere skal løbe længere end 5 kilometer, men det er endnu ikke helt afgjort.

"I øjeblikket er vores træningsture på 5,7 kilometer rundt om Damhussøen og Damhusengen, og det er med én kilometer løb og så lidt gang, så umiddelbart tror jeg, at de skal løbe 5 kilometer, men nu må vi se, bare det at komme ud og deltage i et løb er stort for dem," siger Michelle Lindop.

Information om Sparta Atletik og Løb

Sparta Atletik & Løb arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.

Derudover kan man med Sparta Løb kombinere løbetræning med socialt samvær, og der er plads til løbeglade medlemmer på alle niveauer