Angelina Jolie og Bill Gates er verdens mest beundrede personer i 2018

En undersøkelse fra YouGov viser at nordmenns mest beundrede mann er Barack Obama, mens hans kone, Michelle Obama, er den mest beundrede kvinnen.

Bill Gates og Angelina Jolie er nok en gang verdens mest beundrede mann og kvinne i en YouGov-undersøkelse av hvilke offentlige personer folk fra alle kontinenter ser opp til.

Teknologipioneren og filantropen Gates har toppet listen hver gang YouGov har gjennomført undersøkelsen, mens Jolie også har kommet først i hver av de tre undersøkelsene siden 2015, da det ble egne kategorier for menn og kvinner.

I år er undersøkelsen utvidet til å omfatte meningene til mennesker i 35 land – flere enn noensinne – og det betyr at YouGov spurte over 37 000 personer for å sette opp listen.​

Folk i underholdningsbransjen dominerer kvinnenes Topp 20, der 14 av de mest beundrede kvinnene er skuespillere, sangere og TV-vertinner (selv om noen, f.eks. Emma Watson og Angelina Jolie, også er kjent for sitt humanitære arbeid). Listen over de mest beundrede mennene derimot inneholder flere personer med bakgrunn fra politikk, næringsliv og idrett.

USAs tidligere presidentpar, Barack og Michelle Obama, inntar de to andreplassene, noe som betyr tre plasser opp for Michelle og uendret stilling for Barack. Den 44. amerikanske presidenten er 15 plasser høyere enn mannen som erstattet ham – men Donald Trump har gått opp én plass siden forrige undersøkelse. Faktisk er det slik at USAs forrige president er rangert høyere enn den sittende presidenten i alle land som var med i undersøkelsen unntatt ett: Russland.​

* Grafen har ikke med lokale tall - bare tallene for de 20 som det ble spurt om over hele verden.

Resultatene er beregnet ut ifra en kombinasjon av svar på to spørsmål – om en respondent beundrer personen i det hele tatt, og deretter om hun/han er den personen respondenten beundrer mest. Hver nasjons resultater i den globale sammenstillingen blir også vektet for å representere landets befolkningsstørrelse.

Norges mest beundrede person​

*Denne undersøkelsen ble gjennomført før Stephen Hawking døde.

I Norge er den mest beundrede mannen Barack Obama, mens Bill Gates må nøye seg med en 5. plass. Kong Harald V er Norges nest mest beundrede mann, med den nylig avdøde vitenskapsmannen Stephen Hawking på 3. plass.

Michelle Obama er den mest beundrede kvinnen i den norske befolkningen, mens 2. og 3. plass går til en norsk politiker og en idrettsutøver: Sylvi Listhaug på 2. plass og Marit Bjørgen på 3. plass.

Lokale tall og metode

I desember innhentet YouGov åpne nominasjoner fra paneldeltakere i 35 land. Disse fikk spørsmålet: “Når du tenker på nålevende personer i verden, hvilken [mann eller kvinne] beundrer du mest?” Disse nominasjonene ble deretter brukt til å sette opp en liste over de 20 menn og 20 kvinner som fikk flest nominasjoner, og som ble nominert i minst fire land. Det ble også lagt til en liste med tall for 10 populære personer i hvert enkelt land.

Over nyttår brukte vi så listene for å foreta en avstemning i hvert av de 35 landene ved å stille to spørsmål: “Hvem beundrer du dypt?”, hvor respondentene kunne velge blant flere, og: “Hvem beundrer du MEST?”, der de bare kunne velge én person. Disse to tallene ble kombinert for å få tall for prosentvis beundring. Ved å stille respondentene to spørsmål kan vi forstå både bredden (dvs. globalt omfang) og hvor sterk støtte en person har.

Til sammen foretok vi en avstemnning i land som har mer enn to tredjedeler av verdens befolkning. Imidlertid er noen deler av verden bedre representert enn andre, så vi vektet opp det utslaget enkelte land hadde på den endelige skåren og vektet ned andre slik at de globale skårene på en mer nøyaktig måte gjenspeiler hva folk rundt om i verden alt i alt mener.

Alle undersøkelsene ble gjennomført på internett, men i mange land er det så lav Internett-dekning at utvalget bare kan sies å være representativt for Internett-abonnenter. De landene der Internett-dekningen er på mindre enn 60 % av hele befolkningen, er Brasil, Kina, Egypt, India, Indonesia, Mexico, Marokko, Pakistan, Filippinene, Sør-Afrika, Thailand og Vietnam.

YouGov er en internasjonal data- og markedsanalysegruppe. Vårt kjernetilbud er meningsmålinger, som kommer fra vårt sterkt engasjerte deltakerpanel bestående av 5 millioner mennesker fra hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrømmen med vår egen ekspertise innen dyptgående undersøkelser og inngående kjennskap til bransjen i en systematisk plattform for undersøkelser og markedsføring.

Vår serie med syndikerte, egenutviklede dataprodukter inkluderer YouGov BrandIndex, som måler den aktuelle oppfatningen av merkevarer, og YouGov Profiles, vårt planleggings- og segmenteringsverktøy. Vår markedsledende YouGov Omnibus gir raskt og kostnadseffektivt svar på markedsrelaterte spørsmål fra hele befolkningen eller utvalgte målgrupper. Vi tilbyr også et bredt utvalg av kvantitative og kvalitative tjenester, som skreddersys av våre spesialistteam for å dekke kundenes spesifikke behov.

Med 30 kontorer i 20 land og panelmedlemmer i 38 land er YouGovs internasjonale markedsundersøkelsesnettverk et av de ti største i verden.