Anelise Severinsen gør glutenfrit bagværk lækkert og normalt

Da Anelise i forrige sæson af Den Store Bagedyst bagte sig hele vejen til finalen, var det langt de fleste gange med glutenfrie kager. For hun har lært, hvordan man får en normal hverdag helt uden gluten, og nu er hun aktuel med kogebogen "Glutenfri grundbog."
Anelise Severinsen bager glutenfrit, så hendes børn kan have en helt normal hverdag. Foto: ©Susanne Geert

Tilbage i 2017 fik Anelises søn konstateret cøliaki, og det samme skete efterfølgende for hendes datter. Det betød, at Anelise Severinsen måtte lære at bage og lave mad på nye måder efter nye opskrifter, så børnene kunne opretholde så normal en hverdag som muligt.
Det kæver tid og mange forsøg at udvikle opskrifter, der giver lækkert og luftigt bagværk, der både smager godt og ser godt ud. Den tid har Anelise investeret for sine børns skyld, og nu kommer det alle andre, der også har brug for at spise glutenfrit, til gode.
I Glutenfri grundbog er opskrifterne baseret på de retter, børnene elsker at spise – toast, pizza, burgere og pølsehorn – samt de kager, som Anelise gerne vil servere i glutenfrie versioner.

Anelise Severinsen kan sit håndværk. Det beviste hun, da hun sidste år bagte sig hele vejen til finalen i Den Store Bagedyst. Langt de fleste gange serverede hun glutenfrie kager og brød for dommerne. I flere af Glutenfri grundbogs opskrifter findes der variationer af de kager, Anelise serverede i bageteltet. De friterede ostekugler, der er inspireret af en nytårssnack fra hendes hjemland Brasilien, serverede hun i Den Store Nytårsbagedyst, som hun vandt sammen med Frederik Haun.

I Glutenfri grundbog er der opskrifter på alt fra fødselsdagsboller og scones til vandbakkelser og kardemommesnurrer. Man finder desuden inspiration til snacks og madpakken i form af pølsehorn og knækbrød. Glutenfrie kammerjunkere og aftensmaden har Anelise også tænkt på. Og i december serverer hun velsmagende æbleskiver og vaniljekranse, der ikke giver ondt i maven på grund af gluten – men måske af at spise for meget?

De glutenfrie kager er ikke sundere end andre kager. For kage er kage og indeholder smør, mælk og fløde – alt det, der gør kager til noget, vi nyder at spise, forklarer Anelise Severinsen. Bare fordi børnene ikke kan tåle gluten, skal de ikke snydes for at nyde en velsmagende lagkage med mousse og smørcreme.

På Instagram har hun profilerne @glutenfrimor og @Anelise_severinsen, hvor hendes følgere kan følge med i et glutenfrit madunivers.

Titel: Glutenfri grundbog
Forfatter: Anelise Severinsen
Udgivelsesdato: 27. oktober 2022

Bogens forside er designet af Karin Hald.