Andrej Kurkov gæster Bogforum 2022 som en del af årets ukrainske særprogram

Forfatter Andrej Kurkov er både blevet beskrevet som en moderne Bulgakov og en ukrainsk Murakami. Til november gæster han Bogforum som en del af et helt nyt særprogram, der gennem litteraturen har til formål at kaste lys over de mennesker, det land og den kultur, som lige nu hærges af krigens rædsler.

Andrej Kurkov. Foto: Regine Mosimann / Diogenes Verlag

Nu ville jeg, hvis jeg var jer, læse bøger om Ukraine. (…) Tiden er kommet til at få kendskab til Ukraines historie og kultur, til de ukrainske indbyggere af forskellig nationalitet, deres liv og tanker, deres drømme, hvis virkeliggørelse også afhænger af jer, europæiske borgere, og den demokratiske verden.

- Andrej Kurkov

Krig i Europa? Indtil for nylig virkede det nærmest utænkeligt, som en historisk foreteelse. I dag er det en grusom realitet, vi følger fra dag til dag, time til time. Men hvordan kan vi forstå krigen? Dens rødder og grundlag? De mennesker, der lider; den kultur, som er under angreb; det land, der er blevet invaderet? Og alt det, Ukraine er ud over krig og konflikt?

Første hovednavn på plads i nyt, ukrainsk særprogram:

På Bogforum mener vi, at litteraturen er et godt sted at begynde. Litterære værker kan formidle nuancer og gråzoner, levendegøre den enkelte skæbne og de små, såre menneskelige fortællinger, men samtidig bearbejde den kollektive erindring og gennemlyse de store historiske sammenhænge.

Derfor vil vi på årets Bogforum præsentere et ukrainsk særprogram. Det fulde program offentliggøres senere på året. Ét navn er dog allerede på plads: Den internationalt anerkendte, russiskskrivende ukrainske forfatter, Andrej Kurkov (f. 1961 i Skt. Petersborg).

I The Guardian er Kurkov meget rammende blevet beskrevet som ”en moderne Bulgakov… en ukrainsk Murakami”. Inden han debuterede som romanforfatter, to uger før Sovjetunionens sammenbrud, studerede han også japansk. Sammenligningen berettiges dog i endnu større grad af værkernes høje litterære kvalitet, Kurkovs letflydende stil og smittende fortælleglæde. Dertil kommer hans særlige blik på den postsovjetisk virkelighed; et kritisk, surrealistisk og melankolsk blik præget af en solid portion sort humor.

En kilde til konfliktfyldte vidnesbyrd – nu er han selv på flugt fra krigen:

Kurkov brød i starten af årtusindet internationalt igennem med Døden og en pingvin, en Kyiv-baseret roman om en pingvin, der hyres til mafiabegravelser. Foreløbig er hans værker blevet oversat til 37 sprog og publiceret i 65 lande. På dansk er blandt andet udkommet Den ukrainske dagbog (2016), hvor Kurkov beretter om de pro-vestlige Maidan-demonstrationer i 2013 og 2014, som bl.a førte til den russiske annektering af den ukrainske halvø Krim og kamphandlingerne i Donbas i det østlige Ukraine. Demonstrationer, som Kurkov selv deltog i.

Hans seneste værk på dansk er den dystert-komiske antikrigsroman, Grå bier (2019), der handler om biavleren Sergej, som forsøger at tage sig bedst muligt af sine bier i et krigshærget, østligt Ukraine.

Foruden romaner, børnebøger og filmmanuskripter skriver Kurkov hyppigt essays om storpolitik og hverdagshændelser i Ukraine til internationale medier. Siden 2018 har han været præsident for den ukrainske afdeling af den internationale forfattersammenslutning PEN.

Indtil begyndelsen af den russiske invasion boede Kurkov i Kyiv, men befinder sig nu i det vestlige Ukraine. Senere på året udkommer en samling af de tekster, han har skrevet under krigen.

Kontakt og interviewforespørgsler:

For yderligere oplysninger om Bogforums ukrainske særprogram kontakt:

• Programkoordinator Johan Lose
    tlf. 32 47 21 29
    jolo@bellagroup.dk

• Udstillingsleder Andreas Nordkild Poulsen
    anpo@bellagroup.dk.

For interviewaftaler med Andrej Kurkov kan Kurkovs danske forelægger kontaktes:

Følg opdateringer fra Bogforum - samt herunder det nye, ukrainske særprogram - på vores hjemmeside,Facebook og Instagram.

Andrej Kurkov. Foto: Regine Mosimann / Diogenes Verlag
Bogforum 2022 finder sted i Bella Center 4.-6. november. Foto: PR

Om Bogforum:

Bogforum er Danmarks største litterære event fyldt med forfattere, forlag og bogorme i alle aldre.

Bogforum har været afholdt hvert år siden 1992. Messen finder sted i Bella Center og varer tre dage.I 2022 hedder datoerne fredag d. 4., lørdag d. 5. og søndag d. 6. november.

Ovenpå kapitaltilførsel og nyt ejerskab: Årsregnskabet for Bellagroup giver stærk tro på fremtiden6.5.2022 09:29:28 CEST | Pressemeddelelse

Trods endnu et år kraftigt præget af COVID-19-restriktioner, viser det netop offentliggjorte 2021-regnskab for Bellagroup stærke, positive takter. Et travlt andet halvår med stor gæsteaktivitet mellem lockdowns kombineret med bl.a. en rekapitalisering på 120 mio. fra selskabets nye ejere giver et resultat på lidt over 47 mio. kr. før skat. Dermed styrkes troen på en ny, altomfattende strategi om at forme fremtidens bæredygtige platform for international hospitality i København.

På egne ben for første gang: CIFF Kids skyder den europæiske sæson for børnebranchemesser i gang5.5.2022 13:42:37 CEST | Pressemeddelelse

Med et klart mål om at samle branchen, byder CIFF Kids fra 19.-21. juni 2022 brands, indkøbere, og presse indenfor til tre intense business- og inspirationsdage i Bella Center Copenhagen. Med de nye, tidligere sommerdatoer løsriver man sig fra moderskibet CIFF, for dermed at placere sig mere optimalt ift. branchens ændrede indkøbsmønstre – både nationalt og internationalt.