Anders Fomsgaard får Lægeforeningens Ærespris

I dag på årets Lægemøde er Anders Fomsgaard, overlæge og leder af Virus Forskning & Udviklingslaboratoriet på Statens Serum Institut, professor i Infektionsmedicin, Syddansk Universitet, blevet tildelt Lægeforeningens Ærespris, da han på fremmeste vis har løftet dansk virusforskning markant, og igennem hele sin karriere har gjort en storstilet indsats i diagnosticering og bekæmpelse af vira. Senest under corona-pandemien.

“Anders Fomsgaard får Lægeforeningens Ærespris for sin storstilede indsats med at løfte virusforskning, ikke kun i Danmark, men globalt. Helt konkret har han ydet er enestående indsats i udvikling af nye hurtige vacciner mod influenza og andre virus som bl.a. Zika, Ebola og MERS. Anders Fomsgaard har ligeledes været en drivende kraft i forskning i en vaccine mod HIV. Senest har han kastet sig over en dansk vaccine mod covid-19,” siger Lægeforeningens formand, Camilla Noelle Rathcke.

Hun peger også på, at årets prismodtager med enorm kreativitet har bidraget med flere unikke værktøjer til diagnosticering af flere farlige vira, samt udarbejdet flere DNA-vacciner, som har dannet grundlag for hurtig og banebrydende virusbekæmpelse.

Anders Fomsgaard har desuden demonstreret udtalte evner til at kommunikere sin faglige indsigt, så den giver mening for andre og har også på den måde repræsenteret lægestanden på fineste vis i pressen og den offentlige debat. Årets prismodtager har også, hvad der er få forundt, skrevet en bog om sit forskningsfelt, som har så bred appel, at den både er blevet indtalt som lydbog og nu er på sit 4. oplag.

“Anders Fomsgaard har formået at balancere befolkningens skræk for diverse vira og samtidig tilføre viden om opkomsten af nye varianter. Med stor troværdighed har Anders Fomsgaard engageret informeret både befolkningen og beslutningstagere - senest med omikron-variantens fremkomst. Samtidig har han også i sin karriere haft overskud til at yde en indsats for sine kolleger som formand for Overlæger i Staten.  Jeg er derfor meget glad for, at jeg kan påskønne det arbejde ved at give ham Lægeforeningens Ærespris i år,” siger Camilla Noelle Rathcke.

Med Lægeforeningens Ærespris følger 35.000 kroner.