Anden danske guldmedalje ved ungdoms-OL

Sif Bendix Madsen vandt guldmedalje i holdkonkurrencen i triatlon ved ungdoms-OL. Det var den unge danske triatlets anden medalje ved legene i Buenos Aires.
Sif Bendix Madsen til højre på billedet. Fotokredit: Cecilie Bak/DIF (må benyttes frit redaktionelt)

Sammen med triatleter fra Italien, Portugal og Schweiz svømmede, cyklede og løb danske Sif Bendix Madsen sig til en flot guldmedalje i holdkonkurrencen i triatlon. Med Sif Bendix Madsen på førsteturen kom holdet godt fra start, og efter 300 meter svømning, 6,4 kilometer cykling og 2 kilometer løb kunne Sif Bendix Madsen sende makkeren fra Italien af sted med et forspring på knap 40 sekunder. Schweiz tog sig af tredjeturen, mens Portugal fik lov til at afslutte ballet som den første over målstregen.

“Det er vildt fedt at vinde guld, specielt når jeg vandt sølv i den individuelle konkurrence den anden dag. Det er fantastisk at toppe den præstation og slutte det hele af med en guldmedalje,” siger Sif Bendix Madsen.

“Det var vildt fedt at køre holdkonkurrence, især når man kører med nogen, som man ikke kender så godt. Det gør, at man kan få nogle nye venskaber på tværs af landene.”

Sif Bendix Madsen har haft et fortrinligt ungdoms-OL, hvor det er blevet til to medaljer – en af sølv på den individuelle distance og nu guld i holdkonkurrencen.

“Nu er jeg færdig med at konkurrere, så nu skal jeg ud at heppe på de andre danskere og se en masse andre sportsgrene, så det glæder jeg mig meget til,” siger hun.

Ved ungdoms-OL testes flere nye konkurrenceformer af. Det betød, at de to bedste individuelle drenge og piger fra hvert kontinent/region blev sat sammen på et triatlonhold. Herefter kom nummer tre og fire fra den individuelle konkurrence fra det samme kontinent på samme hold osv. I alt deltog 16 hold.

Det europæiske hold med danske Sif Bendix Madsen på holdet vandt med 20 sekunder foran Australien/New Zealand, mens et andet europæisk hold kom ind på tredjepladsen.

Danmarks fjerde medalje

Sif Bendix Madsens guldmedalje er den fjerde danske medalje ved ungdoms-OL. Hun vandt som nævnt en fornem sølvmedalje i den individuelle konkurrence, mens fægteren Jonas Winterberg-Poulsen vandt bronze i fægtning, og Stephanie Grundsøe vandt guld i skydning.

I morgen er der hviledag for de danske atleter, inden flere af dem igen skal i aktion den 13. oktober.

De danske atleter ved ungdoms-OL er:

Tazana Mikkel Kamanga-Dyrbak, atletik (200 m.)
Alexander Young, cykling
Jacob Hindsgaul Madsen, cykling
Sofie Heby Pedersen, cykling
Mie Saabye Madsen, cykling
Jonas Winterberg-Poulsen, fægtning
Anne Wennerwald Normann, golf
Nicolai Højgaard, golf
Laura Lyck Artmann Larsen, karate
Thomas Kjelgaard Lolholm Jensen, roning
Stephanie Laura Scurrah Grundsøe, skydning (riffel)
Sif Nikoline Bendix Madsen, triatlon

Ungdoms-OL

Ungdoms-OL minder på mange måder om ’de voksnes OL’. Det er en multisportsevent, der foregår over 12 dage med 32 idrætsgrene og 36 discipliner på programmet og med deltagelse af 3.998 atleter fra hele verden.

Når legene åbnes den 6. oktober, så tændes den olympiske ild, som brænder frem til afslutningsceremonien den 18. oktober.

I 2014 vandt Danmark fem medaljer ved ungdoms-OL i Nanjing, mens det blev til tre medaljer ved det første ungdoms-OL i historien i Singapore i 2010.

Yderligere kommentarer:

Mikkel Sansone Øhrgaard, chef de mission for det danske hold i Buenos Aires, mio@dif.dk, mobil: 51559334.

: Cecilie Bak/DIF (må bruges frit redaktionelt)
: Cecilie Bak/DIF (må bruges frit redaktionelt)

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.