Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.

”De 10.000 kr. er ensbetydende med en masse frihed for os. Vi kan selvfølgelig ikke garantere, at pengene går direkte til et nyt projekt, men de betyder en masse overskud til alle os frivillige, som normalt skal bruge en masse kræfter på at søge midler til vores forskellige aktiviteter. Andelskassens donation er med til at fremtidssikre vores aktiviteter et stykke tid frem. I stedet kan vi fokusere på at samle en masse børn til vores aktiviteter og dermed få inddraget dem i nogle vigtige fællesskaber, hvor vi laver både sjove og lærerige ting sammen med dem.”

Det siger Jonas Wiederholt Larsen, formand for Ungdommens Røde Kors i Viborg, da han sammen med næstformand Signe Lange Høgh mødes med centerdirektør i Andelskassen i Viborg, Tage Malling, for at modtage pengene, som er et bidrag fra bankens lokallånspulje.

Denne torsdag eftermiddag deltager også Bjarne Hejlskov, der er aktionærrådsmedlem i Andelskassens aktionærråd i det midtjyske og har været med til at beslutte, hvem der skulle modtage midler fra Lokallånspuljen denne gang.

Andelskassens lokallån er et initiativ, hvor banken lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil. Én gang om året bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål.

Centerdirektør: ”Ungdommens Røde Kors har fortjent et kontant skulderklap”
Bjarne Hejlskov og Tage Malling er fuldstændig enige om, at det var helt oplagt, at valget faldt på Ungdommens Røde Kors i Viborg:
”Hvis nogen har fortjent et bidrag fra Andelskassens lokallånspulje her i området, er det Ungdommens Røde Kors. Både fordi det i bund og grund er et rigtig godt og sympatisk tiltag, og fordi idéen med, at unge hjælper andre unge, er helt forrygende. Hvad de frivillige bruger pengene til er helt op til dem selv – jeg har fuld tillid til, at det vil være noget, som gavner en masse børn og unge i Viborg og omegn. Og det vel at mærke børn og unge, som i høj grad har brug for det, da de ofte er lidt udsatte på forskellige områder,” siger Tage Malling.

Bjarne Hejlskov supplerer:
”Mange af de børn og unge, som Ungdommens Røde Kors hjælper, er tosprogede. På den måde lærer både de unge frivillige og de unge, som de hjælper, en masse om hinandens kulturer og hverdag. Med aktiviteter som lektiecaféer, legegrupper i krisecentre, Ungeklubben Gadehjørnet, en klub for unge flygtninge og senest en klub for unge mentalt handicappede er de med til at skabe både inklusion og integration. Det kommer til at betyde noget for dem fremover, at de har gjort noget for andre – udover at det har været med til at udvikle dem som mennesker.”

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 87993033 / 23725570 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater