Andelskassens Lokallånspulje støtter LykkeLiga i Thisted

Andelskassen støtter LykkeLiga i Thisted med 7.500 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at håndboldinitiativet gør en vigtig forskel for en masse børn med særlige behov og deres forældre, og dermed er LykkeLiga med til at gøre Thisted og omegn til et bedre sted at bo.

LykkeLiga blev oprindeligt startet i 2016 af den tidligere professionelle håndboldspiller Rikke Nielsen, fordi hun savnede en sport, hun kunne dyrke sammen med sin datter Magda, der har Downs Syndrom. Siden da har projektet vokset sig stort og er blevet udbredt til store dele af Danmark, og det tæller i dag 36 klubber med mere end 550 spillere. Siden 2018 har man også haft et LykkeLiga-hold i Thisted til stor glæde for de af områdets udviklingshandicappede børn og unge, der interesserer sig for håndbold.

”Der er i dag 20-25 børn og unge på holdet i alderen 8-16 år, så det er hurtigt blevet en stor succes her i Thisted – både blandt børnene og vi forældre. Trænerne får ikke noget for deres store indsats, de gør det ganske frivilligt, men fordi vi ikke er organiseret som en forening, går alle de penge, der kommer ind fra kontingenter, til halleje og lignende. Derfor tager vi med stor glæde imod alle bidrag og sponsorater, for det er disse bidrag, der gør, at vi kan tilbyde børnene nogle gode fælles oplevelser udover træningen, fx udflugter, sociale arrangementer og deltagelse i stævner. Vi håber også, at vi på et tidspunkt har fået samlet penge nok sammen til at kunne købe klubtøj til hele holdet,” siger Chalotte Sigh Jakobsen, der er mor til Sine, som spiller på LykkeLiga-holdet.

Andelskassen: ”LykkeLiga har om nogen fortjent et kontant skulderklap” Andelskassen i Koldby har besluttet at give LykkeLiga-holdet i Thisted et bidrag på 7.500 kr. Pengene kommer fra Andelskassens Lokallånspulje, som er et initiativ, hvor banken lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil. Én gang om året bliver puljemidlerne uddelt til gode, lokale formål i samtlige bankens lokalområder, så Andelskassen på den måde kan være med til at give en del af fortjenesten på lånet tilbage til lokalsamfundet.

”Hvis nogen her i området har fortjent et bidrag fra Andelskassens lokallånspulje, er det de lokale ildsjæle bag LykkeLiga. Det er ganske enkelt et utrolig godt og sympatisk tiltag, som udover at give motion skaber glæde, grin og positive oplevelser hos en række familier med udviklingshandicappede børn. Og så har LykkeLiga stort fokus på fællesskabet, hvilket er helt i tråd med vores værdier i Andelskassen, hvor netop samarbejde og fællesskab er grundstenene i bankens slogan ”Sammen kan vi mere”,” siger centerdirektør i Andelskassen i Koldby, Jesper Elkær.

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, telefon 87993033 / 23725570, mail tmp@dabank.dk.

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland og på Fyn samt et landbrugscenter. Der er ca. 310 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.11.4.2019 11:31:45 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater

Danske Andelskassers Bank: Positive takter og resultat efter skat på 121,9 mio. kr. i 2018 trods udfordringer på de finansielle markeder28.2.2019 11:01:33 CETPressemeddelelse

”2018 har samlet set været et godt år i Danske Andelskassers Bank. Vi har oplevet en positiv udvikling i bankforretningen på de fleste områder og kommer ud med et overskud før skat på 105,7 mio. kroner, et udlån, der er steget med 3,4 %, nedskrivninger, der er 81 procent lavere end i 2017 og en stigende basisindtjening. Det synes jeg godt, vi kan være meget tilfredse med,” siger adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen, i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsregnskab. I juni nåede banken en vigtig milepæl, da den udstedte et Tier 2-lån på 105 mio. kr. En del af beløbet blev anvendt til indfrielse af restgælden på 19 mio. kr. på det statslige hybridlån, som blev optaget som en del af Bankpakke II. 2018 blev dermed året, hvor Danske Andelskassers Bank – med stærk opbakning fra en række institutionelle investorer – kom helt fri af statslige midler og nu står med et væsentligt styrket kapitalgrundlag. ”Der har selvfølgelig også været udfordringer i 2018, som vi ge