Andelskassens Lokallånspulje støtter Kvie Sø Efterskole med 44.000 kr.

Andelskassen i Varde har valgt at donere 44.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Kvie Sø Efterskole i Ansager. Begrundelsen er, at efterskolen er et unikt initiativ, der vil gøre en positiv forskel for en masse unge mennesker med særlige behov og deres forældre. Samtidig er Kvie Sø Efterskole med til at skabe nye, lokale arbejdspladser og gøre Skovlund Ansager til et bedre sted at bo, og det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring.

Billedet viser fra venstre:
Billedet viser fra venstre: Helle Guldager, Andelskassen, Stine Tryk, idemager og indehaver af Karstad kufferten, Martha Voss, formand for Udviklingsrådet for Skovlund Ansager, Friedericke Bruhn, iværksætter og innovationschef ved Provarde og Magnus Dahlmann, medlem af Andelskassens aktionærråd i Vestjylland. Bagerst står Martin Ibsen, filialdirektør i Andelskassen i Varde.

En lille gruppe borgere i Varde Kommune og omegn har det seneste års tid arbejdet med at etablere en ny efterskole, der starter op i august 2019. Kvie Sø Efterskole, som den hedder, adskiller sig væsentligt fra andre efterskoler, for her kommer man til at modtage elever i alderen 15 til 20 år, som andre efterskoler ikke har mulighed for at rumme. Det drejer sig om elever med særlige læringsforudsætninger, eksempelvis Downs syndrom, autisme, erhvervede hjerneskader og udviklingshæmning.

Kvie Sø efterskole bliver den første efterskole vest for Storebælt udelukkende for udviklingshæmmede.

Andelskassen: ”Kvie Sø Efterskole har om nogen gjort sig fortjent til anerkendelsen”
Sidste år var det iværksætterhuset Power Tower, der modtog penge fra Andelskassens Lokallånspulje i Vardeområdet, og i år er valget faldet på Kvie Sø Efterskole, som banken donerer 44.000 kr. til. Lokallånspuljen er et initiativ, hvor Andelskassen lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et såkaldt lokallån til fx bolig eller bil. Én gang om året bliver puljemidlerne uddelt til gode, værdiskabende formål i samtlige bankens lokalområder. På den måde kan Andelskassen være med til at give en del af fortjenesten på lånet tilbage til lokalsamfundet.

”Det er en stor fornøjelse at få lov til at overrække midler fra Lokallånspuljen til en så dedikeret personkreds som bestyrelsen for Kvie Sø Efterskole. De brænder virkelig for at få efterskolen op at stå og har om nogen fortjent pengene – både på grund af deres store engagement, og fordi der i den grad mangler en efterskole som Kvie Sø, der har fokus på unge med særlige læringsforudsætninger, som andre efterskoler ikke kan rumme. På den måde får disse unge mennesker de samme muligheder som alle andre unge, nemlig at komme på et sjovt, spændende og udviklende efterskoleophold, hvor man kan modnes og opdage nye sider af sig selv samt ikke mindst få venner for livet,” siger Martin Ibsen, som er filialdirektør i Andelskassen i Varde, der er bankens største filial med mere end 20 medarbejdere.

Han suppleres af sin kollega og souschef, Ninna Bork Christensen:
”Efterskolens bestyrelse er kommet langt med at indsamle startkapitalen, og lokalsamfundet har bidraget flot til finansieringen, men der arbejdes stadig på højtryk for at skaffe de sidste penge. Der er allerede indskrevet elever til 2019 og 2020, og man er i gang med at ansætte en forstander og lærere, så der er virkelig sket noget. Vi håber, at Andelskassens bidrag kan være med til at hjælpe bestyrelsen det sidste stykke på vej, og vi glæder vi os til at følge efterskolen.”

”Bestyrelsen bag etableringen af Kvie Sø Efterskole siger tusind tak til Andelskassen for donationen. Den betyder meget for os og hjælper os frem mod etablering af efterskolen. Vi kan ikke løfte opgaven alene, så derfor er vi meget stolte og ydmyge over en sådan modtagelse og anerkendelse,” lyder det fra formanden for Kvie Sø Efterskoles bestyrelse, Peter Fog.

Også lokalt i Ansager vækker såvel etableringen af efterskolen som Andelskassens støtte til projektet stor glæde:

”Andelskassens Lokallånspulje er et solidt og meget samfundsbetydende initiativ, der er med til at løfte og udvikle lokalt værdiskabende iværksætteri. Det har stor betydning for lokalområdets udvikling, at puljemidlerne i år doneres til Kvie Sø Efterskole, da det helt sikkert vil bidrage til, at der skabes nye arbejdspladser og styrket bosætning i vores lokalområde. Med Kvie Sø Efterskole bliver det endnu mere attraktivt at bo og leve i Skovlund Ansager,” siger Elise Kristensen, som er formand for Bosætningsudvalget i Ansager Byudvikling.

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, telefon 87993033 / 23725570, mail tmp@dabank.dk.

Billedet viser fra venstre:

Om Danske Andelskassers Bank
Danske Andelskassers Bank er en børsnoteret bank, der har rødder tilbage til stiftelsen af den første danske andelskasse i 1915. Banken har under navnet Andelskassen 14 filialer og rådgivningscentre beliggende i Jylland og på Fyn samt et landbrugscenter. Der er ca. 310 medarbejdere, og hovedkontoret ligger i Hammershøj mellem Randers og Viborg. Læs mere på andelskassen.dk.

John Henrik Fryd ny erhvervskundechef i Andelskassen i Randers15.4.2019 12:56:36 CESTPressemeddelelse

54-årige John Henrik Fryd er ny erhvervskundechef i Andelskassens rådgivningscenter i Randers. Han kommer fra en stilling som erhvervsrådgiver i Vestjysk Bank i Randers, hvor han var ansat i 12 ½ år, og han har tidligere boet 18 år i udlandet, senest 14 år på Taiwan. John Henrik Fryd bor i Romalt og er gift med Sigrun, og det har han været i snart 28 år. Sammen har de fem børn, hvoraf de to yngste er adopteret fra Taiwan. ”Andelskassen er en stærk og sund bank med værdier, som tiltaler mig. Jeg brænder for at skabe vækst og udvikling lokalt, hvilket er noget af det, Andelskassen er sat i verden for, og jeg glæder mig til at gøre mit til, at Andelskassen bliver en endnu mere kendt og attraktiv spiller i Randers, når det gælder om at skabe holdbare finansielle løsninger for små og mellemstore virksomheder. For mig handler det i høj grad om at være med til at opfylde mål og drømme og se mulighederne hos de mange spændende virksomheder, der findes i Randers.” I fritiden går John Henrik Fry

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater