Anamma är Sveriges mest rekommenderade varumärke

Anamma hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket i Sverige. Lönneberga är varumärket med den största positiva förändringen.

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Sveriges mest rekommendarade varumärken 2022

Anamma som producerar veganska produkter hamnar på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex, före fjolårets vinnare Toyota. Nästan 82%  av Anammas kunder uppger att de skulle rekommendera varumärket

Bilindustrin är generellt bra på att skapa ambassadörer och flera bilmärken har gått in på årets topplista. Mercedes-Benz ligger på andra plats följt av Toyota på tredje plats och Volvo på fjärde plats. Audi tar sig in på listan på femte plats, BMW hamnar på sjätteplatsen och Kia tar sjunde plats. Skoda tar sig in sist på listan genom sin tionde plats.

Anamma får sällskap av två andra varumärken inom dagligvaror; Västerbottensost på åttonde plats och Oumph på nionde plats.

Varumärken som ökar mest

Lönneberga är varumärket med den största positiva förändringen och har, sett till rekommendation, förbättrat  sitt värde med 8,3 procentenheter jämfört med förra året.

Skogaholm hamnar på andra plats på listan över varumärken som har förbättrat sin ställning mest under året, och Valio ligger på tredje plats.

Kontakta oss

Vill du veta hur ditt varumärke mår? Eller höra mer om YouGov BrandIndex? Kontakta oss

Om YouGov BrandIndex-rankingen

YouGov BrandIndex är tillgänglig på 55 marknader runt om i världen och genomför mer än 11 miljoner intervjuer varje år i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Afrika, Asien, Mellanöstern och Australasien.

I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige.

Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 juni 2021 – 31 maj 2022 och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. YouGov har endast inkluderat varumärken som baseras på data från minst 100 intervjuer under perioden.

Recommend-andelen tas fram genom att följande fråga ställs: Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra?

I listan med varumärken som ökar mest rankas varumärkena som sett till rekommendation, förbättrat sitt värde mest under perioden 1 juni 2021 – 31 maj 2022 jämfört med samma period 2020-2021.

Om YouGov

YouGov är ett internationellt marknadsundersökningsföretag.

Vår vision är att kontinuerligt leverera ett flöde av rätt data om konsumenternas åsikter åt organisationer och företag runt om i världen.

Våra 20 miljoner registrerade medlemmar utgör en starkt engagerad panel, som varje dag levererar mängder av data om konsumenternas åsikter, inställning och beteende. Vi kombinerar detta kontinuerliga dataflöde med vår researchexpertis för att nå insikter som kan ligga till grund för intelligenta och faktabaserade beslut.

Med kontor i Storbritannien, Nordamerika, Europa, Norden, Mellanöstern, Indien och Sydostasien har YouGov ett av världens största researchnätverk.

YouGov

Mer information finns på yougov.com.