Analyse: Storbanker klar med rentegaver til konfirmander

Flere af landets største banker er klar med ekstraordinært høje indlånsrenter til de godt 65.000 konfirmander og nonfirmander, som i de kommende måneder fejres og samlet set forventes at sætte omkring 1 milliard kroner i banken.

Når årets knap 50.000 konfirmander og godt 15.000 nonfirmander i de kommende måneder bliver fejret, står flere af landets største banker klar med kontante tilbud i form af ekstraordinært høje indlånsrenter.

En ny analyse fra rådgivningsvirksomheden Mybanker.dk viser, at Spar Nord med et tilbud om 8 procent i rente tilbyder den højeste rente blandt de storbanker, der forsøger at tiltrække årets konfirmander og nonfirmander. Frøs Herreds Sparekasse tilbyder 6 procent i rente, mens Sparekassen Kronjylland, Sparekassen Fyn og Sparekassen Sjælland giver 5 procent i rente. Danske Bank tilbyder 4 procent i rente.

Ifølge beregninger fra Spar Nord sætter en konfirmand eller nonfirmand i gennemsnit godt 15.000 kroner ind på sin konfirmandkonto, og dermed forventer banken, at årets i alt godt 65.000 konfirmander og når et samlet indskud på omkring 1 milliard kroner.

Underskudsforretning med mening

Ifølge bankdirektør i Spar Nord Lars Møller er en indlånsrente på 8 procent i det nuværende marked ubetinget en underskudsforretning for banken, men alligevel giver tilbuddet mening, fastslår han:

- Konfirmationsalderen er for mange det tidspunkt i livet, hvor man for første gang for alvor får penge på lommen. Derfor vil vi gerne demonstrere over for de unge mennesker, at der kan være en kontant værdi forbundet med at spare op, selv om det nok er fristende at bruge alle pengene på mobiltelefoner, tablets og tøj, siger Lars Møller og fortsætter:

- På den måde tillader vi os at se konfirmationen som en økonomisk højtid, hvor det er oplagt at gå i dialog med de unge mennesker og vise, hvad vi som bank har at byde på. Det har vi efterhånden rigtig mange års erfaring med, og vi ved, at mange af de unge mennesker holder fast i os, når først de lærer os at kende. På kort sigt er 8 procent i rente naturligvis en underskudsforretning for os, men vi vil hellere se sådan på det, at det er en langsigtet investering i relationer.

Mybanker: Brug tilbuddene

I Mybanker.dk opfordrer partner John Norden årets konfirmander og nonfirmander til at gøre brug af bankernes tilbud og samtidig til at være opmærksom på, hvad der sker med renten efter det første år, når de ekstraordinære høje renter ophører.

- De her tilbud kan give de unge nogle positive oplevelser med at spare op, og det kan give dem nogle sunde økonomiske vaner, der kan komme dem til gavn senere i livet. Og set i forhold til indlånsrenterne i øvrigt, som typisk er på 0 procent, så der tale om super attraktive tilbud, som det vil være dumt ikke at benytte sig af, siger John Norden.

Kort og købssikringsaftale

I Spar Nord indebærer konfirmandtilbuddet, at der maksimalt kan indsættes 15.000 kroner på en konfirmandkonto til 8 procent i rente. Der er ikke gebyrer forbundet med at oprette eller hæve på kontoen, men fra 12. december 2016 falder forrentningen af indskuddet til 0,5 procent i rente. Spar Nords tilbud omfatter desuden et gratis MasterCard Debit inklusive en købssikringsaftale, der blandt andet indebærer 90 dages købsforsikring og 3 års ekstra reklamationsret.

Om Spar Nord

Med flere end 395.000 kunder, 1.538 medarbejdere og 70 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. Banken har gennem finanskrisen hvert år leveret trecifrede millionoverskud og leverede i 2015 et overskud før skat på 1.074 millioner kroner.

Spar Nord ejes af cirka 117.000 aktionærer.

For yderligere information se www.sparnord.dk

Pressechef Leif Lind Simonsen, Spar Nord. Tlf. 2527 0330, lsi@sparnord.dk
Partner John Norden, Mybanker.dk. Tlf. 7020 7232 eller 2072 0200, jn@mybanker.dk