Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Den bitre smag er kommet på mode. Salget af Aperol, tonic og IPA-øl eksploderer.

Salget af Aperol har aldrig været større. Den bitter-søde italienske likør, der ofte blandes med hvidvin, danskvand eller bobler – og bliver til Aperol Spritz, drikkes i år mere end dobbelt så meget som sidste år, viser tal fra Coop Analyse.

Og det er ikke kun på grund af vejret, fortæller analysechef i Coop, Lars Aarup.

”Godt nok var sommeren sidste år miserabel, men vi har gennem flere år set danskerne vise mere interesse for den bitre smag. Og i år er Aperol altså blevet årets sommerdrik.”

Juli plejer at være den måned, hvor der drikkes mest Aperol, men i år har vi for længst passeret sidste års rekord. Og kurven ser ud til at fortsætte opad.

Også salget af tonic er på himmelfart. Siden 2017 er forbruget steget med 35 pct. Øl af sorten IPA (Indian Pale Ale) er steget med 14 pct. siden sidste år – og mere end tredoblet siden 2013.

Både tonic og IPA øl er udpræget bitre i smagen.

Analysechef i Coop, Lars Aarup, tlf. 30919266

Nyt medlem af Coop Danmarks bestyrelse9.11.2018 12:00pressemeddelelse

Sofie Irgens bliver nyt medlem af bestyrelsen for Coop Danmark A/S. Hun er i forvejen medlem af bestyrelsen for Coop Amba. Til daglig er hun udviklingsdirektør for KK Wind Solutions. Før da havde hun en 10 år lang karriere i Velux-koncernen. Sofie Irgens er 37 år, uddannet civilingeniør og bor i Brejning ved Vejle. ”Med Sofies indtræden i bestyrelsen får vi tilført en betydelig kompetence inden for digitalisering, som er et af de absolut højest prioriterede områder i Coop de kommende år,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. ”Jeg glæder mig til at bidrage til udviklingen af Coop Danmark til gavn for medlemmer og butikker. Stærke butikskoncepter, digitalt lederskab og en høj ansvarlighedsprofil er nogle af de områder, jeg vil have fokus på i bestyrelsen,” siger Sofie Irgens. Der er tale om en udvidelse af bestyrelsen, og alle øvrige medlemmer fortsætter som hidtil.