Analyse: Coronavirus betyder markant færre uheld og usædvanligt skadesbillede

I marts måned er antallet af blandt andet bilskader, sportsskader og indbrud faldet med op til 65% som følge af nedlukningen af Danmark. En af forklaringerne er, at vi dyrker mindre sport sammen, men man skal fortsat huske at passe på kroppen, hvis man kaster sig over gør-det-selv-projekter i påsken, påpeger skadedirektør i Codan.

En ny analyse fra forsikringsselskabet Codan, som har gennemgået skadestatistik for marts, viser et markant fald i antallet af skader som følge af tiltagene for at mindske smittespredelsen af coronavirus i Danmark.

I analysen er stastitikken over anmeldelser sammenlignet med det gennemsnitlige niveau for perioden de seneste år, og resultat viser tydeligt, at skadesbilledet i marts 2020 ser udsædvanligt ud på en række områder:

Skader på indbo

Skader, hvor indboforsikringen er aktiveret, er faldet med 40%.

"Hovedårsagen er, at antallet af anmeldte indbrud til Codan er faldet med 65%, og at simpelt tyveri og cykeltyveri er faldet med 50%. Til gengæld ligger elektronikskader og de skader, der opstår uventet og øjeblikkeligt, på samme niveau som normalt," siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

"Med så mange danskere hjemme er det ikke overraskende, at der er færre indbrud, men man kunne forvente en stigning i andre skader, når vi bruger vores hjem, køkken og elektronik meget mere for tiden," siger han.

Bilskader

Antallet af bilskader for privatpersoner er faldet med 30%.

”Antallet af ulykker i trafikken er reduceret som følge af, at vi kører meget mindre. Det markante fald i antallet af skader dækker over færre reelle skader, men også at en del forsikringskunder venter med at tage på værksted til samfundet genåbnes," siger Henrik Bundgaard.

Ulykker og tandskader

Ulykkesforsikringsskader er faldet med 50%.

”Udviklingen dækker over, at anmeldte tandskader er faldet med 65%, som skyldes, at de fleste tandlæger er lukket. Reduktionen på ulykkesområdet dækker også over, at anmeldte skader med invaliditet er faldet med 50%, primært fordi vi dyrker meget mindre sport sammen. Det handler primært om skader på ryg, hoved, arme og ben," siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan.

”På ulykkesområdet kan vi endnu ikke se en stigning i antallet af ulykker som følge af gør-det-selv-projekter i hus og have, som mange kaster sig ud i på denne tid af året.
Vi ser ellers normalt en stigningen i antallet af denne type skader på dette tidspunkt af året. Der kan derfor kun lyde en venlig påmindelse til danskerne om at passe på sig selv og hinanden, når mange i påsken går i gang med at jonglere med det, der er hentet i byggemarkeder og på planteskoler,” siger han.

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi

Årsresultat 2019 for Codan i Danmark27.2.2020 08:11:46 CETPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter på £606m (2018: £627m) Samlet negativt underwritingresultat på £18m (2018: +£6m) Combined Operating Ratio (COR) på 103% (2018: 99%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Privatforretningen (Personal Lines) leverede et positivt underwritingresultat på £30m Erhvervsforretningen (Commercial Lines) har påvirket resultatet negativt. Det skyldes blandt andet ekstraordinært mange storskader og lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme og motorforsikringer Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede årsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer årsresultatet: ”Codan fremlægger desværre i år et utilfredsstillende resultat, som primært skyldes, at vi blandt andet har været ramt af ekstraordinært mange storskader og har haft lønsomhedsproblemer, særligt inden for ejendomme o