Ambulanceberedskaber fra hele verden klar til at rykke ud i København igen

1.100 læger, paramedicinere, sygeplejersker og eksperter fra hele verden har netop været samlet i København til Europas første kongres for akutberedskab. Kongressen var en stor succes, og arrangørerne offentliggør nu, at kongressen også næste år skal holdes i den danske hovedstad.

Hjertestartere, genoplivning og et uofficielt EM for ambulancepersonale var blot nogle af programpunkterne, da 1.100 læger, paramedicinere, sygeplejersker og eksperter fra hele verden var samlet i København i denne uge.

Her deltog de i kongressen The European Emergency Medical Services Congress, EMS2016, for at tilegne sig ekspertviden, afprøve ny teknologi, dele erfaringer på tværs af landegrænser og styrke det europæiske samarbejde på det præhospitale og akutmedicinske område.

Arrangørerne af kongressen har netop offentliggjort, at kongressen, der er den første af sin art i Europa, kommer tilbage til København næste år. Freddy Lippert, direktør for Region Hovedstadens Præhospitale Virksomhed - Akutberedskabet, og formand for den danske værtskomite, siger:

"Vi initierede denne kongres for at imødekomme et stigende behov for et internationalt samarbejde og for at sikre videndeling på området. Formålet var også at etablere et formelt europæisk netværk, som mødes hvert år og identificerer udfordringer og muligheder for at udstikke retninger og udforme strategier. Det er vi i den grad lykkedes med i denne uge. At vi samles netop i København, skyldes ikke mindst, at København har vist meget flotte resultater på genoplivningsområdet igennem de seneste år. Derfor har vi også besluttet at forsætte, hvor vi slap i dag og invitere kongressen tilbage til København næste år."

Det er Region Hovedstadens Præhospitale Virksomhed - Akutberedskabet, TrygFonden, Laerdal Foundation og Wonderful Copenhagen, der sammen har taget initiativet til The European Emergency Medical Services Congress.

Wonderful Copenhagen har en hel afdeling, der arbejder målrettet på at sikre internationale kongresser til hovedstadsregionen, og som bl.a. yder gratis rådgivning til kongresarrangører. Vicekongreschef Bettina Reventlow-Mourier, der sad med om bordet, da idéen om kongressen blev født og løbende har støttet op om processen, siger:

"EMS2016-kongressen er særlig vigtig, fordi den er skabt af danske aktører med et internationalt sigte - at invitere verden hertil for at styrke det europæiske samarbejde omkring det akutte område. Den er også et udstillingsvindue for danske styrkepositioner på området. Formatet for selve kongressen er også interessant. Den præsenterede mange nye, interaktive og inkluderende måder at videndele på. Ved at spille en aktiv rolle i forløbet har vi fået en række vigtige erfaringer, vi vil trække på, når vi arbejder på at sikre flere internationale kongresser til hovedstadsområdet."

Planen er, at EMS efter at have været afholdt i København igen i 2017 efterfølgende skal afholdes i en anden europæisk by for så igen at komme retur til København.

H.K.H. Kronprinsessen, sundhedsministeren og regionsrådsformanden var med til at åbne EMS2016, der blev afholdt på Tivoli Hotel & Congress Center. Kongres- og eventbureauet Crone & Co var hyret til at hjælpe med konceptudvikling og logistik.

Region Hovedstaden
Kirstine Vestergård Nielsen
Chefkonsulent
Mail: kirstine.vestergaard.nielsen@regionh.dk