Ambitiøst udspil til bekæmpelse af social dumping

Forbundssekretær i 3F Henning Overgaard glæder sig over Socialdemokratiet udspil til bekæmpelse af social dumping.

Socialdemokratiet har i dag fremlagt et udspil til bekæmpelse af social dumping, hvor man afsætter 250 millioner kroner årligt til en permanent indsats.

”Det er på høje tid, at der er politikere, der tager ansvar på sig for at sikre en permanent og effektiv indsats mod social dumping. Jeg ser udspillet mod social dumping som et afgørende tiltag, der tager de stigende udfordringer alvorligt,” siger Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F.

”Siden regeringen kom til i 2015, har den skåret ned på de bevillinger til Skat, Arbejdstilsyn og politi, der skal sikre de kontroller, der i sidste ende skal afsløre og straffe bagmændene for social dumping. I samme periode er antallet af udenlandske firmaer og arbejdere, der udfører opgaver Danmark, steget ca. 50 procent.”

”Udspillet mod social dumping handler i høj grad også om at beskytte vores mange ordentlige virksomheder mod unfair konkurrence fra folk, der ikke viger tilbage for grov udnyttelse og underbetaling, hvis de kan tjene ekstra på det,” siger Henning Overgaard.

Han påpeger, at det er afgørende, at indsatsen mod social dumping reguleres i forhold til omfanget af udenlandsk arbejdskraft, så den kan stå mål med udfordringerne.

Derudover glæder han sig over, at udspillet mod social dumping vil sanktionere hårdere over for arbejdsgivere, der bruger illegal arbejdskraft. Her skal bøderne tredobles, og der lægges op til, at man kan blive frataget retten til at drive virksomhed.

Derudover lægger også op til at indføre et ID-kort for alle, der arbejder på en byggeplads og give Skat adgang til private byggepladser.

3F: Velkommen til ny DI-direktør9.5.2019 11:12:25 CESTPressemeddelelse

3Fs formand Per Christensen byder i en kommentar den nye direktør for DI, Lars Sandahl Sørensen, velkommen: - Jeg glæder mig – også på det personlige plan – til, at vi sammen skal finde løsninger på nogle af de udfordringer, danske virksomheder og lønmodtagere står over for, og ser frem til et godt samarbejde. - Den danske arbejdsmarkedsmodel er kendetegnet ved et tillids- og respektfuldt samarbejde, også når der er tale om interesseforskelle i forhold til vores medlemmer. - Jeg er overbevist om, at Lars Sandahl Sørensen vil bidrage positivt til dialogen mellem parterne. - Det direkte samarbejde omfatter – udover overenskomsterne – bl.a. den danske indsats for realiseringen af FNs verdensmål, også i udviklings- og vækstlandene med flere arbejdspladser på anstændige vilkår og generel bæredygtig vækst.