Ambitiøst udspil til bekæmpelse af social dumping

Forbundssekretær i 3F Henning Overgaard glæder sig over Socialdemokratiet udspil til bekæmpelse af social dumping.

Socialdemokratiet har i dag fremlagt et udspil til bekæmpelse af social dumping, hvor man afsætter 250 millioner kroner årligt til en permanent indsats.

”Det er på høje tid, at der er politikere, der tager ansvar på sig for at sikre en permanent og effektiv indsats mod social dumping. Jeg ser udspillet mod social dumping som et afgørende tiltag, der tager de stigende udfordringer alvorligt,” siger Henning Overgaard, forbundssekretær i 3F.

”Siden regeringen kom til i 2015, har den skåret ned på de bevillinger til Skat, Arbejdstilsyn og politi, der skal sikre de kontroller, der i sidste ende skal afsløre og straffe bagmændene for social dumping. I samme periode er antallet af udenlandske firmaer og arbejdere, der udfører opgaver Danmark, steget ca. 50 procent.”

”Udspillet mod social dumping handler i høj grad også om at beskytte vores mange ordentlige virksomheder mod unfair konkurrence fra folk, der ikke viger tilbage for grov udnyttelse og underbetaling, hvis de kan tjene ekstra på det,” siger Henning Overgaard.

Han påpeger, at det er afgørende, at indsatsen mod social dumping reguleres i forhold til omfanget af udenlandsk arbejdskraft, så den kan stå mål med udfordringerne.

Derudover glæder han sig over, at udspillet mod social dumping vil sanktionere hårdere over for arbejdsgivere, der bruger illegal arbejdskraft. Her skal bøderne tredobles, og der lægges op til, at man kan blive frataget retten til at drive virksomhed.

Derudover lægger også op til at indføre et ID-kort for alle, der arbejder på en byggeplads og give Skat adgang til private byggepladser.

Stor ros til udspil om opkvalificering af ufaglærte31.10.2019 13:54:08 CETPressemeddelelse

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard har sammen med en række partier i dag landet en politisk aftale, og der sikrer godt 100 mio. kroner til opkvalificering af ledige og ufaglærte. Det glæder fagforbundet 3F, der organiserer mange ufaglærte i bygge-, transport- og rengøringsbranchen. ”Det er meget positivt, at regeringen og ministeren nu for alvor sætter fokus på opkvalificering af de ledige og ufaglærte,” siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. ”Det er helt afgørende, at der er attraktive beskæftigelsesordninger, som fremmer mere uddannelse. Det er win-win, når arbejdsmarkedet får de rette kompetencer samtidig med, at både beskæftigede og ledige bliver opkvalificeret.” Han understreger, at opkvalificering er vigtigt for at bevare danske arbejdspladser. ”Det kræver viden og kompetencer at være en del af arbejdsmarkedet. Derfor er det en helt rigtig prioritering at bruge ressourcer på at løfte ufaglærte til et faglært niveau, som der vil være stor efterspørgsel efter i fremtiden,”