Ambassadørordning omvender danskere til et liv med elbil

Fra maj, og seks måneder frem, skal 50 danskere prøve kræfter med livet som elbilist. De skal være elbil-ambassadører og dele deres erfaringer som grønne bilister. Bag initiativet står E.ON Danmark og AVIS, der sammen vil gøre det normalt at køre elbil. De søger netop nu nye ambassadører, og håber at gentage sidste års succes, hvor mere end halvdelen af ambassadørerne valgte at fortsætte med elbil.

Den lidt utraditionelle ambassadørkampagne, som blev lanceret første gang i foråret 2015, har vist sig at være så populær, at energiselskabet E.ON Danmark nu skyder en tredje kampagne i gang. Knap 100 elbilister vil med den nye kampagne have prøvet livet som elbil-ambassadører og de foreløbige erfaringer viser, at seks ud af ti vælger at fortsætte med at køre elbil.

"œVi vil gøre det nemmere, billigere og mere tilgængeligt at vælge elbilen. Elbilen er den rigtige løsning for fremtidens samfund, idet den løser vores udfordringer med CO2-, partikel- og støjforurening. Og fremtidens teknologi er allerede til stede i dag. Samtidig har vi et af verdens mest veludbyggede ladenetværk til elbiler, så elbilen dækker også de flestes danskeres kørselsbehov. Det er det, vi gerne vil vise danskerne med kampagnen," siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON Danmark og pointerer, at erfaringerne viser, at når man først har prøvet livet som elbilist, ønsker man ikke at gå tilbage.

Som elbil-ambassadør man får et tilskud fra E.ON Danmark til leje af en Nissan LEAF eller Evalia hos AVIS i seks måneder. Mod en normal lejepris på 3.495 kroner - betaler ambassadørerne i stedet 2.500 kroner om måneden og sparer altså 1.000 kroner om måneden, mens de også får en række andre fordele med i tilbuddet.

Tore Harritshøj understreger desuden, at strømmen i E.ONs offentlige ladenetværk, der forsyner elbilerne, er certificeret strøm fra vind- og vandkraft. På den måde bidrager elbilisterne til den grønne omstilling og en mere CO2 -neutral energiforsyning, når de oplader ved E.ONs ladestandere.

"Vi oplever stor interesse for vores ambassadørkampagner - rigtig mange vil gerne prøve at køre elbil, og det får de nu chancen for, til en mere overkommelig pris. Vi får til gengæld skabt synlighed omkring elbilisme i byer og på landet, og lærer samtidig rigtig meget af ambassadørernes erfaringer og oplevelser med elbilen," tilføjer Susanne Tolstrup, kommunikationschef i E.ON Danmark.

Kampagnen er netop skudt i gang og tilmeldingerne begyndt at tikke ind, men det er stadig muligt at være med. Tilmeldinger sker via hjemmesiden www.eon.dk/ambassadørkampagne , hvor der er mere information om tilbuddet.

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner med 62.000 medarbejdere og 35 millioner kunder. E.ON er en ledende aktør på de europæiske energibørser. I Danmark sælger og rådgiver E.ON om gas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. Vi ejer og drifter cirka 50 lokale kraftvarmeværker. Vi er medejere og operatør af en verdens største havvindmølleparker, Rødsand II ved Rødby. E.ON driver to biogasanlæg og planlægger yderligere to sammen med GrønGas Partner A/S og Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling af transportmarkedet og driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor. Sammen med vores partner OK, åbnede vi i 2013 Københavns første gastank - hovedsageligt til tungere transport. Flere gastanke er på vej.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.