Ambassadør-projekt får danskerne ud i elbil trods opbremset marked

Antallet af elbiler i Danmark falder, mens vores nordiske naboer køber elbiler i stor stil og for længst har overhalet os indenom. Fra januar 2017 steg afgifterne på elbiler til 40 % og de fleste elbiler er nu dyrere end gængse biler. Andre initiativer må derfor skubbe på udviklingen. Det mener energiselskabet E.ON, som nu for femte gang i træk lancerer en elbil-ambassadørkampagne, der skal få flere til at køre elbil.

Foto: Thomas Tolstrup. Elbil-ambassadør i sin nye BMW i3 elbil.

I løbet af de seneste to uger har biludlejningsselskabet AVIS og energiselskabet E.ON sammen sendt 20 nye elbil-ambassadører fra hele landet ud i delvist sponsorerede BMW i3-elbiler. Et initiativ de to partnere har samarbejdet om siden 2015. Ambassadør-projektet giver helt almindelige danskere mulighed for at prøve en hverdag med elbil i et halvt år. Det er formålet, at ambassadørerne gennem konkrete erfaringer som elbilister får øget kendskab til elbiler og bæredygtig transport, og efterfølgende fortsætter med at køre elbil.

"Vi kan ikke vente på politikerne. Elbilernes afgiftssituation er en kæmpe betonklods, der spærrer vejen for grøn omstilling af transportsektoren. Salget af elbiler er gået i stå og afgifterne har kortsluttet markedet. Danmark har et af Europas bedste ladenetværk, som der er investeret massivt i, men vi mangler elbilerne. Og skal vi have danskere ud i elbil, må vi selv finde alternative veje alt imens politikerne træder vande, og her er ambassadør-ideen en af dem," fortæller Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON.

Sammen med AVIS har E.ON allerede haft mere end 100 danskere ude på vejene som elbil-ambassadører i løbet af de seneste to år, og folk står i kø for at deltage.

"På bare to dage fik vi mere end 70 henvendelser via Facebook fra interesserede danskere, der gerne vil være elbil-ambassadører, og vi har stadig mange på venteliste. Den store interesse viser, at mange danskere gerne vil køre grønt, men tøver med at købe, både på grund af afgiftssituationen, men også fordi der mangler politisk opbakning til elbilerne - og det skaber naturligvis masser af usikkerhed i markedet," forklarer Harritshøj.

Elbil-ambassadørerne er særligt begejstrede for initiativet, fordi det er en billig, smart og uforpligtende måde at prøve hverdagen med elbil på. For de fleste handler det om at belaste miljøet mindst muligt, opleve elbilens komfort og samtidigt støtte udbredelsen af elbiler i Danmark.

En af de nye elbil-ambassadører, Esben Holdt Rude fra Aalborg, fortæller:

"Min kæreste og jeg prøver begge at leve så bæredygtigt som muligt, ved blandt andet at købe grøn strøm og cykle så meget så muligt. Vi bor dog langt fra vores familier og bruger offentlig transport for at nå ud til dem. Det har fået os til at overveje snart at få os en bil, og det skal selvfølgelig være en elbil. Men dækker elbilen vores behov? Er lade-mulighederne gode nok? Og kan det svare sig økonomisk? Alt det vil vi gerne finde ud af først, og takket være E.ONs ambassadør-projekt, kan vi nu også, som studerende med lav indkomst, prøve livet med en elbil. Så må vi se hvad oplevelsen fører til".

Og Tore Harritshøj tilføjer: "Der er en del, der går rundt med tanken om at anskaffe sig en elbil, og vores erfaring viser, at tiltag som dette gør, at mange af ambassadørerne efterfølgende fortsætter i elbil, og det er jo glædeligt - både for miljøet, men også fordi vi får nye interesserede kunder i butikken. Hertil kommer, at vi via ambassadørerne får en rullende eksponering landet over - den bedste reklame vi som selskab kan få, og en masse viden og værdifuld feed-back, som vi kan bruge til at gøre vores løsninger og netværk endnu bedre".

Læs mere om E.ONs ambassadørkampagne på www.eon.dk/ambassadørkampagne Læs mere om E.ONs ladeløsninger til elbiler på www.eon.dk/e-mobility og følg E.ONs arbejde med grøn omstilling i Danmark på Facebook og Twitter (eondanmark).

For mere information Karen Marie Jensen, Communications Manager, E.ON Danmark, mobil: +45 3038 6183

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af verdens største privatejede energikoncerner med 40.000 medarbejdere og 33 millioner kunder. E.ON er en ledende aktør på de europæiske energibørser. I Danmark sælger og rådgiver E.ON om gas, el, fjernvarme, bæredygtig mobilitet og energieffektivisering. Vi ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker. Vi er medejere og operatør af en verdens største havvindmølleparker, Rødsand II ved Rødby. E.ON driver fire biogasanlæg sammen med partnere, heriblandt Danmarks største biogasanlæg Sønderjysk Biogas a.m.b.a. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling af transportmarkedet og driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor. Sammen med vores partner OK, har vi åbnet to biogastankstationer - hovedsageligt til tungere transport. Flere biogastanke er på vej.

Foto: Thomas Tolstrup. Elbil-ambassadør i sin nye BMW i3 elbil.

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

E.ON tilbyder grøn og gratis opladning til elbiler på Folkemødet13.6.2017 08:00nyhed

Det skal være nemmere at være elbilist og tage del i den grønne omstilling. E.ON har de seneste par år tilbudt alle elbilister at oplade gratis under Folkemødet, og i år er ingen undtagelse. Tager man elbilen til Folkemødet, kan man derfor se frem til at oplade sin elbil gratis i Allinge fra torsdag til søndag. E.ON opstiller fem ladestandere med to udtag på Circle K-tankstationen, hvilket betyder, at op til ti elbiler har mulighed for at oplade på samme tid. ”Vi har selv deltaget på Folkemødet de sidste tre år, og hvert år ser vi flere og flere elbiler i Allinge. Dette er en positiv udvikling, som vi støtter 100 procent op omkring. Vi arbejder for at gøre det nemmere at være elbilist i Danmark og derfor er det også helt naturligt for os at opsætte nem og gratis opladning til de mange elbilister, der besøger Folkemødet,” siger Tore Harritshøj, adm. direktør i E.ON og understreger, at al strøm i E.ONs ladenetværk er certificeret vindenergi. Derfor bidrager man både til den grønne omstil