Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

EOAT-työkalut asennetaan yleensä robottivarsien päähän suorittamaan erilaisia tehtäviä. Esimerkiksi robottipihdit voivat käsitellä näppärästi erilaisia materiaaleja, kun taas vankat anturit tuottavat hälytyksiä korjatakseen robotin paikannusta. Työkaluvaihtajat mahdollistavat nopean ja vaivattoman vaihdon yhdestä työkalusta toiseen. Näiden kehittyneiden työkalujen ansiosta roboteista tulee älykkäitä objekteja, jotka kykenevät aistimaan, toimimaan ja käyttäytymään älykkäissä tuotantoympäristöissä.

Uuden ajan älykkäät robottivarusteet tarjoavat älytuotannon vaatimaa innovaatiota, asiantuntemusta sekä tarkkuutta. Nämä teknologiat muuttavat kuitenkin tuotannon, verkkokaupan ja maatalouden taloudellisia näkökohtia, sillä nämä alat hyödyntävät yhä enemmän EOAT:n sisäänrakennettua teknologiaa ja älykkyyttä vähentääkseen tuotantokustannuksia ja pyrkimyksiä merkittävästi.

Uuden markkinatutkimuksenmukaan globaalien EOAT-robottimarkkinoiden arvon odotetaan saavuttavan 9,2 miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä, mikä tarkoittaa lähes 9 prosentin yhdistettyä vuotuista kasvutahtia, robottiautomaation lisääntyvän käyttöönoton mukaisesti. Kansainvälisen robotiikan alan kattojärjestö IFR:n (International Federation of Robotics) mukaan tehtaille toimitetaan vuonna 2021 noin 630 000 robottiyksikköä, kasvaen vuosittain 14 prosentin yhdistetyllä vuotuisella kasvutahdilla[1].

EOAT takaa automaation nopeamman ja älykkäämmän käyttöönoton

EOAT antaa yrityksille mahdollisuuden ottaa käyttöön uusia menetelmiä, sillä robotit ovat tehokkaampia varustettuna räätälöidyillä EOAT-ratkaisuilla. EOAT:lla on suuri vaikutus robottien tehokkuuteen ja joustavuuteen. Itse asiassa automaatioprosessin tehokkuus riippuu pitkälti robottien pihdeistä ja muista älykkäistä työkaluista.

Nykyaikaiset pihdit ja tehoanturit osoittavat, että älykkäiden robottivarusteiden potentiaali on valtavaa. Yritykset haluavat yhteistyösovelluksilta muutakin kuin vain tehokasta automaatiota – he haluavat ohjata robotteja etänä ja diagnosoida ongelmia verkossa. Älylaitteistoilla ja -ohjelmistoilla varustetut älykkäät EOAT:t auttavat keräämään ja analysoimaan tietoja palautteen saamiseksi sekä mahdollisuuksien kasvattamiseksi.

EOAT:n ansiosta koneista tulee pienempiä, älykkäämpiä ja itsenäisempiä, sekä ne voivat suorittaa tehokkaasti yhteistyösovelluksia, mikä tekee automaatiosta vaivattomampaa sekä edullisempaa.

Oikeiden robottivarusteiden valitseminen

Robotteihin asennettavat työkalut ja varusteet voivat tehostaa tai heikentää robotin tehokkuutta.

EOAT:t välittävät tietoja kaksisuuntaisesti työkalujen ja robottien välillä, mikä mahdollistaa tehokkaan toiminnan ja lisääntyneen tuotannon. Esimerkiksi jotkin tarkat pihdit käyttävät sisäänrakennettua teknologiaa, joka mahdollistaa ihmisten toiminnan jäljittelemisen. Näitä pihtejä käytetään maataloudessa yrttien ja muiden herkkien tuotteiden poimimiseen ja asettelemiseen ilman vaurioita.

OnRobotinälykkäät uraauurtavalla näkö- ja tuntoaistilla varustetut RG2-FT-pihdit ovat maailman ensimmäiset pihdit, jotka voivat nähdä ja tuntea objekteja sisäänrakennetun voiman tai vääntömomentin tunnistuksen ansiosta.

EOAT ylittää ihmisvuorovaikutuksen rajoja – modernit pihdit ovat niin kehittyneitä, että ne voivat käsitellä jopa tuotannon tietokoneprosesseissa käytettyjä herkkiä silikonimikrosiruja. Vääntövoima-anturit auttavat paikallistamaan ja tunnistamaan objektin sijainnin entistä tarkemmin. Näitä pihtejä käytetään niissä tuotantoprosesseissa, jotka edellyttävät tarkkaa voimaa laadukkaiden tulosten saavuttamiseksi.

Tällaiset menetelmät, kuten pinnan viimeistely, pakkaus ja lavan kokoaminen, koneiden huolto ja kokoonpano, eivät edellytä ainoastaan tarkkuutta, vaan myös kykyä kustomoida tehtäviä erän koon ja myöhempien tarpeiden mukaisesti. Tämä ainutlaatuinen ominaisuus on antanut kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden ottaa käyttöön omaan tuotantolinjaansa sopivia EOAT-varusteita. Äskettäisen julkistuksenmukaan materiaalien käsittely edusti lähes 42 prosenttia EOAT-markkinoista vuonna 2018.

Modernit teollisuusalat vaativat kohdennettuja ratkaisuja

Perinteisten menetelmien käyttämistä jatkavat yritykset, kuten tiettyihin tuotantotehtäviin valmistettavat ainutlaatuiset työkalut, ovat merkittävän epäedullisessa asemassa korkeiden kustannusten ja tämän lähestymistavan joustamattoman luonteen vuoksi. Sen sijaan pihdit, anturit ja muut joustavat kohdennetut ratkaisut voidaan kustomoida käsittelemään eri muotoja, kokoja ja materiaaleja.

Näitä joustavia ja äärimmäisen monipuolisia työkaluja voidaan integroida saumattomasti erilaisiin tuotantoympäristöihin. Niiden mukautettavat ominaisuudet, kehittynyt teknologia sekä sujuva mukautuminen lyhentävät tuotantosyklejä sekä vähentävät häiriöaikaa. Tämä avaa mahdollisuuksia muille laitteistoratkaisuille, vähentää robottiratkaisujen kustannuksia sekä alentaa automaation kynnystäEOAT-varusteet säästävät ennen kaikkea rahaa.

Täydellinen ratkaisu

Samalla kun teknologia jatkaa muutoksen edistämistä eri aloilla, yritysten tulee harkita automaatiota kustannusten vähentämiseksi ja toiminnallisen joustavuuden parantamiseksi. Saavuttaakseen tämän, robottivarusteiden tulee olla älykkäämpiä, sillä ne ovat äärimmäisen tärkeitä yhteistyömenetelmien suorittamisessa. Älykkäät teknologiat ja työkalut antavat yrityksille mahdollisuuden täyttää alan mekanisoinnin kasvavat tarpeet – ja lyhyemmän omaksumisen ansiosta tämä saa kaikki yritykset unelmoimaan suuria.

______________________________

[1]https://ifr.org/ifr-press-releases/news/global-industrial-robot-sales-doubled-over-the-past-five-years

Thomas Knudsen
Pohjois-Euroopan pääjohtaja
OnRobot
Puh. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri17.6.2019 09:43:40 CESTNyhed

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.