Älykkäät työkalut älykkään tuotantoekosysteemin luomiseen

Jokainen yritys tarvitsee ainutlaatuisia automaatioratkaisuja omaan tuotantoympäristöönsä, mutta yritykset eivät voi suunnitella ratkaisuja alusta lähtien jokaiseen eri prosessiin ja käyttötarkoitukseen. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritykset valitsevat optimaaliset robottivälineet maksimoidakseen automaatioarvonsa. Kunnolliset välineet voivat auttaa muuttamaan koko tuotantosyklin saumattomaksi prosessiksi ostosta ja asennuksesta aina käyttöön ja uudelleenkehitykseen saakka.

EOAT-työkalut asennetaan yleensä robottivarsien päähän suorittamaan erilaisia tehtäviä. Esimerkiksi robottipihdit voivat käsitellä näppärästi erilaisia materiaaleja, kun taas vankat anturit tuottavat hälytyksiä korjatakseen robotin paikannusta. Työkaluvaihtajat mahdollistavat nopean ja vaivattoman vaihdon yhdestä työkalusta toiseen. Näiden kehittyneiden työkalujen ansiosta roboteista tulee älykkäitä objekteja, jotka kykenevät aistimaan, toimimaan ja käyttäytymään älykkäissä tuotantoympäristöissä.

Uuden ajan älykkäät robottivarusteet tarjoavat älytuotannon vaatimaa innovaatiota, asiantuntemusta sekä tarkkuutta. Nämä teknologiat muuttavat kuitenkin tuotannon, verkkokaupan ja maatalouden taloudellisia näkökohtia, sillä nämä alat hyödyntävät yhä enemmän EOAT:n sisäänrakennettua teknologiaa ja älykkyyttä vähentääkseen tuotantokustannuksia ja pyrkimyksiä merkittävästi.

Uuden markkinatutkimuksenmukaan globaalien EOAT-robottimarkkinoiden arvon odotetaan saavuttavan 9,2 miljardia dollaria vuoteen 2020 mennessä, mikä tarkoittaa lähes 9 prosentin yhdistettyä vuotuista kasvutahtia, robottiautomaation lisääntyvän käyttöönoton mukaisesti. Kansainvälisen robotiikan alan kattojärjestö IFR:n (International Federation of Robotics) mukaan tehtaille toimitetaan vuonna 2021 noin 630 000 robottiyksikköä, kasvaen vuosittain 14 prosentin yhdistetyllä vuotuisella kasvutahdilla[1].

EOAT takaa automaation nopeamman ja älykkäämmän käyttöönoton

EOAT antaa yrityksille mahdollisuuden ottaa käyttöön uusia menetelmiä, sillä robotit ovat tehokkaampia varustettuna räätälöidyillä EOAT-ratkaisuilla. EOAT:lla on suuri vaikutus robottien tehokkuuteen ja joustavuuteen. Itse asiassa automaatioprosessin tehokkuus riippuu pitkälti robottien pihdeistä ja muista älykkäistä työkaluista.

Nykyaikaiset pihdit ja tehoanturit osoittavat, että älykkäiden robottivarusteiden potentiaali on valtavaa. Yritykset haluavat yhteistyösovelluksilta muutakin kuin vain tehokasta automaatiota – he haluavat ohjata robotteja etänä ja diagnosoida ongelmia verkossa. Älylaitteistoilla ja -ohjelmistoilla varustetut älykkäät EOAT:t auttavat keräämään ja analysoimaan tietoja palautteen saamiseksi sekä mahdollisuuksien kasvattamiseksi.

EOAT:n ansiosta koneista tulee pienempiä, älykkäämpiä ja itsenäisempiä, sekä ne voivat suorittaa tehokkaasti yhteistyösovelluksia, mikä tekee automaatiosta vaivattomampaa sekä edullisempaa.

Oikeiden robottivarusteiden valitseminen

Robotteihin asennettavat työkalut ja varusteet voivat tehostaa tai heikentää robotin tehokkuutta.

EOAT:t välittävät tietoja kaksisuuntaisesti työkalujen ja robottien välillä, mikä mahdollistaa tehokkaan toiminnan ja lisääntyneen tuotannon. Esimerkiksi jotkin tarkat pihdit käyttävät sisäänrakennettua teknologiaa, joka mahdollistaa ihmisten toiminnan jäljittelemisen. Näitä pihtejä käytetään maataloudessa yrttien ja muiden herkkien tuotteiden poimimiseen ja asettelemiseen ilman vaurioita.

OnRobotinälykkäät uraauurtavalla näkö- ja tuntoaistilla varustetut RG2-FT-pihdit ovat maailman ensimmäiset pihdit, jotka voivat nähdä ja tuntea objekteja sisäänrakennetun voiman tai vääntömomentin tunnistuksen ansiosta.

EOAT ylittää ihmisvuorovaikutuksen rajoja – modernit pihdit ovat niin kehittyneitä, että ne voivat käsitellä jopa tuotannon tietokoneprosesseissa käytettyjä herkkiä silikonimikrosiruja. Vääntövoima-anturit auttavat paikallistamaan ja tunnistamaan objektin sijainnin entistä tarkemmin. Näitä pihtejä käytetään niissä tuotantoprosesseissa, jotka edellyttävät tarkkaa voimaa laadukkaiden tulosten saavuttamiseksi.

Tällaiset menetelmät, kuten pinnan viimeistely, pakkaus ja lavan kokoaminen, koneiden huolto ja kokoonpano, eivät edellytä ainoastaan tarkkuutta, vaan myös kykyä kustomoida tehtäviä erän koon ja myöhempien tarpeiden mukaisesti. Tämä ainutlaatuinen ominaisuus on antanut kaikenkokoisille yrityksille mahdollisuuden ottaa käyttöön omaan tuotantolinjaansa sopivia EOAT-varusteita. Äskettäisen julkistuksenmukaan materiaalien käsittely edusti lähes 42 prosenttia EOAT-markkinoista vuonna 2018.

Modernit teollisuusalat vaativat kohdennettuja ratkaisuja

Perinteisten menetelmien käyttämistä jatkavat yritykset, kuten tiettyihin tuotantotehtäviin valmistettavat ainutlaatuiset työkalut, ovat merkittävän epäedullisessa asemassa korkeiden kustannusten ja tämän lähestymistavan joustamattoman luonteen vuoksi. Sen sijaan pihdit, anturit ja muut joustavat kohdennetut ratkaisut voidaan kustomoida käsittelemään eri muotoja, kokoja ja materiaaleja.

Näitä joustavia ja äärimmäisen monipuolisia työkaluja voidaan integroida saumattomasti erilaisiin tuotantoympäristöihin. Niiden mukautettavat ominaisuudet, kehittynyt teknologia sekä sujuva mukautuminen lyhentävät tuotantosyklejä sekä vähentävät häiriöaikaa. Tämä avaa mahdollisuuksia muille laitteistoratkaisuille, vähentää robottiratkaisujen kustannuksia sekä alentaa automaation kynnystäEOAT-varusteet säästävät ennen kaikkea rahaa.

Täydellinen ratkaisu

Samalla kun teknologia jatkaa muutoksen edistämistä eri aloilla, yritysten tulee harkita automaatiota kustannusten vähentämiseksi ja toiminnallisen joustavuuden parantamiseksi. Saavuttaakseen tämän, robottivarusteiden tulee olla älykkäämpiä, sillä ne ovat äärimmäisen tärkeitä yhteistyömenetelmien suorittamisessa. Älykkäät teknologiat ja työkalut antavat yrityksille mahdollisuuden täyttää alan mekanisoinnin kasvavat tarpeet – ja lyhyemmän omaksumisen ansiosta tämä saa kaikki yritykset unelmoimaan suuria.

______________________________

[1]https://ifr.org/ifr-press-releases/news/global-industrial-robot-sales-doubled-over-the-past-five-years

Thomas Knudsen
Pohjois-Euroopan pääjohtaja
OnRobot
Puh. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Nyt opkøb: OnRobot sikrer sig flere nye teknologier og produkter15.4.2019 09:34:21 CESTNyhed

Rettighederne til den unikke robotteknologi bag den nordjyske robotløsning RAGNAR er blevet købt af at Odense-firmaet OnRobot, fordi fynboerne ser oplagte synergimuligheder med OnRobots produktsortiment. 12 robotudviklere fra det konkursramte Aalborg-firma Blue Workforce i Aalborg får samtidig ny arbejdsgiver, efter OnRobot har tilbudt dem arbejde som udviklere i den succesfulde internationale robotvirksomhed.

Scape Technologies udvider igen markedet: Ny SCAPE Mini-Picker er det nemme startsæt til driftssikker bin-picking10.4.2019 07:00:00 CESTNyhed

Scape Technologies henvender sig nu igen til nye segmenter på markedet med lanceringen af et nyt produkt, nemlig SCAPE Mini-Picker. Den nye SCAPE Mini-Picker er en nem løsning med et startsæt til driftssikker bin-picking. SCAPE Mini-Picker er udviklet til virksomheder, teknologicentre eller uddannelsesinstitutioner, som gerne vil hurtigt i gang med at få bin-picking erfaringer uden at foretage store investeringer.

ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Mobile Industrial Robots sætter igen ny standard: Ny mobil robot fra MiR fordobler løftekapacitet og trumfer med AI9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Med lancering af en ny og endnu stærkere mobil cobot: MiR1000 med ikke mindre end 1 ton løftekapacitet, markerer Mobile Industrial Robots (MiR) sig endnu en gang som markedsleder indenfor logistikoptimering. MiR1000 imødekommer et stærkt ønske fra industrier med tunge komponenter. Oven i de fordoblede kræfter lægger den verdensledende robotproducent som den første i verden en optimeret navigation med kunstig intelligens.

Universal Robots udvider sin turné med besøk i Trondheim hvor norske produsenter kan se fordelene ved brukervennlig og fleksibel automasjon9.4.2019 06:00:00 CESTNyhed

Universal Robots og Cobotnor kommer til Trondheim den 24. april på sin suksessfulle UR+ Workshop 2019-turné i Norge. De første arrangementene på turnéen har vært så godt besøkt at man har valgt å utvide med et arrangement i Trondheim. Besøkende får praktisk opplæring med samarbeidende roboter og gode råd fra industrieksperter om produksjonseffektivisering med samarbeidende roboter og automasjon.