NorlysNorlys

Altibox får adgang til hele Norlys fibernet

Den nye aftale mellem Norlys og Altibox gælder den sydlige del af Norlys’ markedsområde og supplerer aftalen fra sidste år, hvor Altibox, som er Skandinaviens største udbyder af fibernet, indgik en aftale om adgang til Norlys’ kunder i Midt- og Nordjylland.

Altibox har været på det danske fibermarked siden 2008, men selskabets attraktive tv- og internetprodukter har hidtil kun været tilgængelige for ca. 85.000 husstande i Midt- og Vestjylland. Altibox har i det seneste år været aktive for at indgå aftaler om at levere på flere fibernet, og næste skridt er at byde sig til hos Norlys fiberkunder.

– Aftalen med Norlys betyder, at vi får adgang til et kæmpe marked, hvor vi kan tilbyde kvalitetsprodukter og et højt serviceniveau til mere end 600.000 husstande. Undersøgelser bekræfter, at vi har de mest tilfredse internetkunder i landet, og vi glæder os over, at vi snart får mulighed for at vise, hvad vi kan, over for en markant større kundemasse. Vi tilbyder et anderledes tv-udbud og streaming på en helt ny tv-platform, og det ser vi frem til at rulle ud i store dele af Jylland, udtaler Søren Harding, som er administrerende direktør i Altibox Danmark.

Hos Norlys glæder wholesalechef Kristian Freiesleben sig over, at endnu en aftale med en førende indholdsleverandør er på plads. De umiddelbare vindere er nemlig forbrugerne, forklarer han:

- Altibox er en betydelig aktør på fiberområdet, hvilket selskabets 650.000 skandinaviske kunder tydeligt viser. Altibox leverer et tv-produkt, som er et reelt alternativ til de øvrige tilbud om indhold på fibernettet, og et stort og varieret indhold er gode nyheder for Norlys’ andelshavere og husstande i dækningsområdet. Vi kommer stadig tættere på et helt åbent fibernet med et stort udvalg af internetprodukter og tjenester, og vi håber, at aftalen med Altibox kan være medvirkende til, at endnu flere kunder vælger at tilslutte sig fibernettet. Manglende kvalitetsindhold er i hvert fald ingen undskyldning, pointerer Kristian Freiesleben.

Samarbejdet mellem netejeren Norlys og indholdsleverandøren Altibox er kommet på plads via OpenNet. Selskabet har leveret den tekniske løsning i forbindelse med aftalen, og direktør Henrik Møller Nielsen glæder sig over, at implementeringstiden er blevet kortere.

- OpenNet har lagt et stort arbejde i at skabe en enkel og stærk wholesale platform, som bindeleddet mellem netejere og indholdsudbydere. Det betyder, at tiden fra indgåelse af en aftale til idriftsættelse er blevet kortere. Åbne fibernet og OpenNet er et perfekt match, og både store og små aktører kan nu foretage et aktivt tilvalg af en løsning, som giver mening både for selskaberne og for alle de forbrugere, som får adgang til fibernettets mange muligheder, udtaler han.

Parterne forventer, at Altibox vil have de første kunder på den sydlige del af Norlys fibernet mod slutningen af 2020, mens kunderne i Midt- og Nordjylland allerede før sommerferien vil kunne vælge selskabets produkter.

For yderligere information
Kristian Freiesleben, Norlys, tlf. 2360 4009
Søren Harding, Altibox, tlf. 5313 2270
Henrik Møller Nielsen, OpenNet, tlf. 9115 1515

Norlys tilbyder grønne og digitale tjenester inden for energi, internet og tv. Norlys har 709.000 andelshavere, ca. 1,5 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere og er Danmarks største energi- og telekoncern. Norlys ejer Stofa og Boxer og har hovedsæde i Silkeborg samt lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København.

Om Altibox
Altibox er en norskejet virksomhed, som hører under energikoncernen Lyse Energi med hovedsæde i Stavanger. I 2008 etablerede Altibox sig i Danmark og har i dag over 85.000 kunder i Vest- og Midtjylland via samarbejde med seks energi-/fiberselskaber. Energi-/fiberselskaberne ejer fibernettene, mens Altibox leverer internetadgang, TV og telefoni via fibernettene. Altibox har som den tredjestørste udbyder i Norge mere end 650.000 kunder.

Om OpenNet
OpenNet er et selskab, der blev stiftet i 2018 af Norlys med henblik på at etablere en fælles indgang til fiberselskabernes åbning af nettene. OpenNet har som mål at samle branchen i en fælles løsning, og har allerede aftaler med TDC/YouSee, Altibox, Telenor, Norlys, Kviknet, Thy-Mors Energi og Nord Energi.