Alslinjens elfærge sat i produktion

Det tyrkiske Cemre Shipyard satte sammen med repræsentanter fra Molslinjen i går gang i byggeriet af Alslinjens nye elfærge. Det skete ved den traditionelle steelcutting-ceremoni.
Ole Berg-Hansen fra Molslinjen trykkede på start på den plasmaskærer, som i går tog hul på den første plade til den nye helt elektriske Als-færge.

Den første plade blev i går skåret til Alslinjens kommende elfærge. Det skete ved den traditionelle steelcutting-ceremoni, som markerer begyndelsen på den spændende nybygning.

Der var repræsentanter fra Molslinjen og Cemre Shipyard til stede, da Molslinjens leder af byggeprojektet, Ole Berg-Hansen, i går eftermiddag trykkede på knappen og satte gang i CNC plasma-skæremaskinen, som skar sig igennem den allerførste plade til den nye færge.

Den helt elektriske færge bliver 116,8 meter lang og vil have en kapacitet på 600 passagerer og 188 biler. Den bliver udstyret med de mest moderne, autonome systemer, hvor den kan både finde i havn og lade automatisk.

Færgen får batterier på 3,1 MWh som kan lades helt op på ca. 20 minutter

Alslinjens færge skal være klar til drift i september 2024.

Det tyrkiske værft skal også bygge en lignende færge til Samsølinjen. Den produktion begynder efter planen 1. april 2023.

Billede og video til fri afbenyttelse. Kredit: Molslinjen.