Almene beboeres økonomi rammes hårdt
Tallene taler deres eget tydelige sprog: I gennemsnit modtager ca. 60 beboere blandt de 30.000 lejeboliger hos Boligkontoret Danmark en ophævelse af lejemålet hver måned, fordi de er kommet bagud med huslejen. Men i juni måned i år var der mere end 90, der modtog en ophævelse. Altså en stigning på 50 procent.
Det vækker stor bekymring i Boligkontoret Danmarks afdeling for boligsociale indsatser. Her sidder et team af boligsociale rådgivere, der hver måned tager kontakt til disse beboere over hele landet med økonomisk rådgivning. De boligsociale rådgivere har en værktøjskasse, der bl.a. omfatter budgetlægning, rådgivning om muligheder for at søge økonomisk støtte eller at lave en afdragsordning, så restance kan blive betalt.
”Det, der er særligt lige nu, er, at vi kan se, at beboernes økonomi generelt er mere presset, end den plejer at være. Der er derfor færre af vores beboere, der har mulighed for at indgå en afdragsordning, da der er simpelthen ikke luft i budgettet til at kunne betale disse afdrag,” siger Katja Giebel, der er chef for de boligsociale indsatser.
Hun fortsætter: ”Jeg er bekymret for alle de familier, der er tæt på at miste deres bolig. Tidligere kunne vi som regel godt trimme budgettet sammen med beboeren og så finde penge til at lave en afdragsordning. Med de øgede udgifter til livets almindelige fornødenheder er det blevet sværere at finde dette overskud.”
En del beboere kontakter de boligsociale rådgivere hos Boligkontoret Danmark forebyggende, og her fylder de øgede forbrugsudgifter rigtig meget.
”De høje energipriser er hårde nok i sig selv, men når de så kombineres med prisstigningerne på fødevarer og andre dagligdags fornødenheder, så bliver det rigtig svært for de beboere, der i forvejen ikke har meget økonomisk råderum,” siger Katja Giebel og slutter: ”Vi glæder os over, at der nu er tegn på, at inflationen er ved at klinge lidt af, men der er stadig behov for politisk handling i form af f.eks. en øget varmecheck, hvis de hårdest ramte skal kunne beholde deres bolig – og hvis ikke endnu flere skal komme i seriøse betalingsvanskeligheder.”
Nøgleord
Kontakter
Michael DemsitzAdm. direktørBoligkontoret Danmark
Tlf:73 76 25 00Tlf:40 41 84 59micd@bdk.dkKatja GiebelChef for boligsociale indsatserBoligkontoret Danmark
Tlf:30 56 18 34kagi@bdk.dkBilleder
Links
Information om Boligkontoret Danmark
Boligkontoret Danmark er en af landets største almene boligadministrationer, er non-profit og virker som administrator og konsulent for almene boligforeninger og boligselskaber fordelt over det meste af Danmark.
Boligkontoret Danmark administrerer godt 31.000 lejeboliger for 60 boligselskaber samt ældre- og plejeboliger for 14 kommuner/regioner og yder derudover IT-drift for boligselskaber med godt 25.000 boliger.
Hovedkontoret er beliggende på Havneholmen i København V, og derudover er der syv afdelingskontorer fordelt i landet.
Følg pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Presseinvitation: Kom med til fernisering og fremvisning af ungdomsboligerne på Dagmar Kollegiet og mød lokale virksomheder6.12.2024 07:00:00 CET | Presseinvitation
Tirsdag den 10. december lukker Dagmar Kollegiet dørene op for kreativiteten, når elever fra Ribe Katedralskole udstiller deres kunstværker. Pressen og andre interesserede inviteres med.
Boligkontoret Danmark gør trivselsprojekt permanent18.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter knap et års forsøgsperiode er erfaringerne med fokustid og ændrede retningslinjer for mail- og mødekultur så positive, at tiltagene nu gøres permanente. ”Tallene taler deres tydelige sprog,” siger adm. direktør Lars Lehmann.
Boligkontoret Danmark vinder udbud i Rudersdal Kommune12.11.2024 10:10:20 CET | Pressemeddelelse
Den landsdækkende boligadministration Boligkontoret Danmark har gennem de seneste mange år administreret Rudersdal Kommunes 539 ældre- og plejeboliger. Det samarbejde fortsætter i minimum de næste tre år, da Boligkontoret Danmark netop har genvundet det kommunale udbud.
Ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark: Brobygning mellem byg og drift11.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikkel Ventzel Madsen bliver ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark. Han kommer med mange års almen erfaring, senest 12 år i fsb. Et stort fokus i den nye stilling bliver på den digitale brobygning mellem byg og drift.
Flyttedag for Boligkontoret Danmark i Holte27.6.2024 14:22:56 CEST | Pressemeddelelse
Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Holte, der servicerer over 25 almene boligselskaber og flere kommuner i Nordsjælland, flytter til nye og forbedrede lokaler, men bliver i Holte.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum